pensioen???

• agnita

Hallo allemaal

Mijn vraag is als volgt,mijn man is nu 55 jaar,hij heeft tot 1-5-1999 gewerkt en is toen werkeloos geworden,we hebben er toen ook voor gekozen om via het fvp zijn pensioen te laten doorbetalen,In 2002 is mijn man in een vervolg uitkering gegaan en toen heeft het fvp dat bedrag overgemaakt naar het sfb.In december 2002 is mijn man gaan werken voor een uitzendburo en daar heeft hij nu een contract voor 110 uur per maand,van de zomer wordt dit een contract voor onbepaalde tijd.Omdat ik zie dat het werk dat mijn man doet(in de haven schepen laden en lossen)toch te zwaar aan het worden is ,ben ik op zoek naar mogelijkheden om te kijken of hij niet eerder kan stoppen met werken bv 57 of 60 jaar.Wie kan mij zeggen hoe ik dit moet aanpakken,

bij voorbaat dank

Agnita

• HuubL

Ik vrees dat het opgebouwde pensioen tot nu toe niet zal kunnen dienen om op 57 jaar te stoppen.

Ik raad u aan alle opgebouwde pensioenaanspraken te (laten) inventariseren Als er prepensioenen bij zitten (pensioen dat ingaat vóór 65 jaar) kan dat misschien wat vervroegd worden. Maar het zal tegenvallen.

Ik denk dat de enige mogelijkheid zal zijn om werk te vinden dat uw man nog goed aankan; maar ook dat zal niet meevallen gezien zijn leeftijd. Waarmee ik niet zeg dat hij het niet zou kunnen; het probleem is dat je een werkgever ervan moeten kunnen overtuigen dat je een waardevolle en betaalbare kracht bent.

Huub

• agnita

Hallo Huub

Mijn man heeft 25 jaar gewerkt als steigerbouwer,daarna 4 jaar werkeloos,maar hij werkt nu al 2,5 jaar bij een uitzendburo,1,5 jaar met een stukje uitkering en sinds mei 2004 is er geen uitkering meer.Is er dan een mogelijkheid voor hem om te stoppen op zijn 60 e.Hij heeft helaas geen kans op een andere vaste baan ,alleen het vaste contract van het uitzendburo.Mijn man is geboren in december 1949

met vriendelijke groeten

Agnita

• HuubL

Uw man kan stoppen met werken op 60 jaar als zijn pensioensituatie laat zien dat er genoeg pensioen is opgebouwd. Dat kunnen we hier en nu niet beoordelen.

Dus vraag die gegevens op en laat het u uitleggen door de laatste pensioenuitvoerder.

• Karin

Let er welop dat als uw man vervroegd met pensioen gaat dat het kan zijn dat de wao van zijn uitkering afgetrokken kan worden. Hij ontvangt nu waarschijnlijk geen uitkering in verband met arbeid. Dit veranderd als hij gaat stoppen met werken. Informeer dit goed bij het UWV of andere uitkeringsinstantie en bij de pensioenuitvoerder! Veel mensen gaan daar namelijk mee de mist in.