pre pensioen

• rene

Ik word dit jaar 54 jaar, dus te laat geboren om van de bestaande pre pensioenen gebruik te maken. Is er toch geen moeglijkheid ??

Wellicht wel… Als u een pensioenregeling heeft met daaraan gekoppeld een vrijwillige pre pensioenregeling, dan is er nog naar mijn mening nog hoop.

Als er via extra vrijwillige inhoudingen op het salaris, bedragen in het kader van de pre pensioenregeling gestort zijn op een daarvoor speciaal geopende beleggings- of spaarrekening, dan kan deze rekening gekoppeld worden aan de thans bestaande regeling ( bijvoorbeeld pre pensioen leeftijd van 55 jaar). Samen met prive afgesloten lijfrentepolissen is het volgens mij mogelijk om ondanks alle regeringsmaatregelen toch eerder met pensioen kan worden gaan…

Wie is met deze problematiek bekend ???

• Ric

als je 54 jaar bent, heb je dus reeds een redelijk prepensioen opgebouwd. wat ej ehtb opgebouwd hou je gewoon. in de meeste pensioenregelingen zal het wel zo zijn dat de afschaffing van prepensioen gerepareerd wordt ofwel door verhoging van je ouderdomspensioen (ingaande 65 jaar, waarbij je een deel van het verhoogde pensioen kan omzetten in prepensioen) ofwel door een levenslooprekening. kijk maar naar de tot stand gekomen cao's (metaal, de zorg etc) . het streven in al die reparatiemogelijkheden is wel dat je op een redelijk nivo nog steeds met prepensioen kunt gaan, zeker als je in de prive sfeer nog voorzieninmgen hebt opgebouwd.

• Paul

Waar u kennelijk op doelt, is de mogelijkheid om v.a. 2006 gebruik te maken van de verruimde mogelijkheden van de levensloopregeling. Voor werknemers die 51 of ouder zijn, kan altijd een levenslooppot worden gecreèerd van 210% van het jaarsalaris. M.a.w. het plafond van 12% per jaar geldt niet. Hierdoor kunt, in combinatie met het benutten van uw opgebouwde prepensioen, toch nog eerder stoppen met werken dan op 65 jaar.

• rene

OK,

Maar ik ontvang beginnende geluiden, dat onze heer Zalm (minster van Financien) bezig is met fiscale maatregelen, om ook mensen die eerder willen stoppen dan 62 jaar zo te treffen, dat het in feite praktisch niet meer kan.

Wie weet hier meer van ???

• rene

Ik had nog geen eens de levensloopregeling in gedachten.

Kan je deze gaan inzetten naast de bestaande flexibele pensioenregeleningen ?

Daar zullen mensen die nu 53 of 54 jaar zijn en over 2 jaar van plan zijn/ waren om met pensioen te gaan weinig aan hebben.

De vraag is over deze mensen , als hun pensioenreglement wijzigt nog gebruik kunnen maken van hun huidige vrijwillig opgebouwde rechten.

• Paul

Dat is niet helemaal waar Rene. Een werkgever mag de levenslooppot nl ook vullen tot 210% jaarsalaris. Als een soort alternatief voor VUT/prepensioen zeg maar. Door zo'n pot te combineren met uitkering van het al opgebouwd prepensioen, kan iemand toch nog eerder weg. Maar duur is het wel.

• rene

Ok, dat wist ik nog niet.

Dus volgens jou is het mogelijk om je bestaande pre pensioenrechten te combineren met de levensloopregeling. Maar die pot heb je toch niet zo maar gevuld ?

En wat er voor 1 januaru 2006 gaat gebeuren is dat de werkgevers de pensioeneringsleeftijd gaat verhogen.

Bijvoorbeeld, in mijn huidige nu nog bestaande pensioenregeling staat nu nog 61 jaar + de mogelijk om eerder te stoppen namelijk vanaf 55 jaar. Als dit laatste wordt geschrapt en men vervangt dit alles naar de leeftijd 65 jaar + levensloopregeling, dan ontstaat er een probleempje..

Ik heb van een paar levensverzekeringsmaatschappijen begrepen, dat zij zich dan gaan conformeren aan de nieuwe pensioenregeling.

Van andere heb ik vernomen, dat zij de “oude ”rechten (zoals prepensioen) zullen respecteren.

Rene

• Paul

Beste Rene,

Voor de 50-plussers geldt het jaarmaximum voor storting van 12% salaris niet. En als de werkgever dat betaalt, kan het hard gaan en bijvoorbeeld in één keer een uitkering voor 3 jaar worden volgestort. Combineer dit met de (beperkte) opgebouwde prepensioenen, en het hoeft net helemaal dramatisch uit te pakken. Degenen die op 1 januari jonger dan 50 waren, tja, daar wordt het lastig voor.