Middelloonregeling

• Rens

Hallo,

Pensioen is altijd een ver van mijn bedshow geweest, maar betaal bij mijn nieuwe werkgever tov van mijn vorige werkgever veel pensioenpremie.

Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan.

Ik ben 27 jaar en heb een bruto jaarsalaris van 38.000 euro per jaar.

Het betreft een middelloonregeling.

Het premiepercentage betreft 6,2%.

(38.000 - 11.354 (franschis)))= 26.646 premiegrondslag.

Dus mijn maandpremie bedraagt 137 euro!

Is het premiepercentage samen met de middelloonregeling normaal? M.a.w. is dit een goede pensioenregeling?

• HuubL

De eigen bijdrage heeft een normale omvang; of de pensioenregeling goed is, kan bij deze info niet beoordelen. De franchise is in ieder geval erg laag en dat is mooi.

Huub

• Rens

Waarom is het gunstig als de franchise laag is?

Hoe hoger de franchise, hoe minder de premiegrondslag en dus hoe lager de premie bedraagt toch?

Groet,

Rens

• HuubL

Dat klopt wel. Maar dan kijk je alleen naar de kosten. Een lage franchise levert een hoger pensioen op; zolang de totale premie over de pensioengrondslag hoger is dan de eigen bijdrage draagt werkgever mee bij; en dan is het altijd goed zoveel mogelijk pensioengrondslag te hebben.

• Paul

Voor een jongere werknemer is zo´n eigen bijdrage denk ik best stevig. Maar eenwerkgever heeft daar weinig keuze. Voor hem stijgen in de loop der jaren de pensioenlasten. Een oudere werknemer is `duurdere` dan een jongere. Waarschijnlijk heeft uw werkgever de werknemersbijdrage uitgemiddeld t.o.v. de kosten. Uw 55/jarige college met hetzelfde salaris betaalt dus ook`maar 6,2%`. Op 55 betaalt de werkgever dan een veelvoud van die 6,2% om hem hetzelfde pensioen over 2005 op te late bouwen als voor u.

• Rens

De werkgever betaald 5.000 op jaarbasis, is 416 euro op maandbasis. Ik betaal dus 1/3 eigen bijdrage en de werkgever 2/3. 1/3 wordt maandelijks van mijn salaris ingehouden. Het WAO-gat is premievrij. Hiervoor betaalt de werkgever ook nogeens 80 euro per maand.

Misschien best een goede regeling, maar door de mijns inziens hoge eigen bijdrage hou ik nu maandelijks minder over.

Is deze regeling vergelijkbaar met andere regelingen? Gunstig of ongunstig?

Groet Rens