Pensioen/sparen

• Ramona

Hallo,

Ik ben 27 jaar en werkzaam als administratief medewerkster. Op dit moment bouw ik nog geen pensioen op. Ik heb bij mijn werkgever navraag gedaan of er iets geregeld kan worden wat betreft pensioen. Dit zou hij voor mij gaan uitzoeken maar het is nu op de lange baan verschoven. Ik wil toch graag beginnen iets op te bouwen voor ´later´. Nu wil ik elke maand geld opzij gaan leggen en vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan gaan doen. Er zijn een hoop spaarrekeningen waar je rente over krijgt en dan zou ik het geld natuurlijk op een rekening kunnen zetten waar ik de meeste rente over krijg. Maar ik vraag mij af of er nog meer mogelijkheden zijn wat betreft geld sparen voor later? Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Groet,

Ramona

• Ric

dit onderwerp is al vaak besproken hier (kijk eens naar eerder discussies hierover).

naast gewoon sparen via de bank kun je ook sparen via een levensverzekering (lijfrente). ik neem aan dat je ook mee kan doen aan de spaarloonregelign via de werkgever waar je het spaarloonbedrag op een (bank)rekening kan laten storten.

zoals het er nu utiziet kun je ook vanaf 1.1.2006 ook levensloopsparen via je bruto loon (max 12% van je salaris). Het is een individuleel recht. Je werkgever moet er aan meewerken en je mag zelf de bankinstelling kiezen waarop je je levensloopbedrag wil gaan storten. Als je aan spaarloon meedoet, mag je niet in levensloop meedoen. het is of het een of het ander. Ik zou zeggen: gewoon sparen bij de bank nu en vanaf 1.1.2006 via de levensloopsparen vanauit je bruto loon gaan sparen.