Fiscale regeling die verslepen moeilijk maakt?

• Alex

Er wordt vaak VUT gerepareerd (CAO afspraken) door pensioen te verhogen en daarna naar voren te slepen. Nu blijkt dat dat verslepen fiscaal aan een regel is gebonden: Je mag niet meer naar voren halen dan (per jaar) 100/75 van het overblijvende ouderdomspensioen (dus totaal minus de AOW) vermeerderd met de helft van de AOW. DAt zou betekenen dat je b.v. bij een salaris van ? 3200 niet verder kan verslepen dan tot 63%, op voorwaarde dat je dan totaal 80% na 65 over houdt. Is dit inderdaad zo (zelfs deskundigen spreken elkaar tegen!)

• Ric

ter verduideliking:

In de nieuwe wet VPL (Vut/prepensioen/levensloop) is het volgende geregeld wat betreft 100/75% (hoog/laag constructie):

- als het ouderdomspensioen wordt vervroegd tov 65 jaar, is het gewenst om het ontbreken van de AOW voor 65 jaar te compenseren. Een overbruggingspensioen is niet meer mogelijk. Met toepassing van de hoog/laag constructie kan voor 65 jaar een hogere utikering worden genoten. Fiscaal geldt dat de laagste pensioenuitkering niet minder is dan 75% van de hoogste. Binnen deze bandbreedte kan de AOW niet wordne gecompenseerd. Daarom wordt het toegestaan om binnen deze bandbreedte de uitkering voor 65 jaar te verhogen met ee bedrg dat gelijk is aan de individuele AOW voor gehuwden.

• Paul

De mogelijkheid tot AOW overbrugging is volgens mij beperkt tot degenen die 40 dienstjaren maken. Voor de rest moet men zich redden met de hoog-laag variant, en eventueel een tijdelijke lijfrente, waar de premies voor zijn betaald t/m 2005. Als ik het verhaal goed begrijp, mag je met stortingen t/m 2005 nog wel een tijdelijke lijfrente aankopen, ook in 2006 en later. Netto geld is natuurlijk ook een optie, maar dan zonder fiscale faciliteiten.

• Ric

nee hoor. staat los van 40 dienstjaren. je bent in de war met het zgn 4o deelnemingsjarenpensioen. dat is een andere issue. staat hier los van.

• Paul

Mijn mening is anders, maar dat voert te ver voor dir forum.

• Ric

Oke.