pensioenpremie

• Marcel

Beste kenners,

Ik ben onlangs na 7 maanden wederom verwisseld van baan. Nu heb ik begrepen dat je minimaal een jaar je pensioenverzekering moet laten lopen, wil je deze kunnen meenemen of premievrij maken. Dit kan in mijn geval niet. Wat gebeurt er nu? Ik neem aan dat de verzekering wordt afgekocht en dat ik recht heb op een deel van de overgebleven waarde…

Graag jullie idee hierover…

Bij voorbaat dank!!!

• Ric

alles is afhankelijk wat in het pensioenreglement staat. als het daar in staat dat als je binnen 1 jaar deelname uit dienst treedt er geen premievrij/opgebowud pensioen wordt toegekend, dan krijgt je werkgever de betaalde premies terug en jij de door jou zelf betaalde eigen bijdragen.

als zo'n “1 jaars deelname voorwaarde” er niet in staat in het reglement, dan kun je wel waardeoverdracht plegen van het pensioen dat je in die 7 maanden hebt opgebouwd.

• Marcel

Beste Ric,

Bedankt voor je reactie! Er staat inderdaad zo'n voorwaarde in het pensioenreglement. Ik heb contact opgenomen met mijn vorige werkgever en hij gaat het uitzoeken… ik heb alleen het gevoel dat hij er niet zo happig op is.

gr,

Marcel

• Paul

Wat vind je trouwens Ric? Is zo'n bepaling nu discriminatie o.b.v. een tijdelijke aanstelling? Ik ben nl bang van wel.

• Marrk

Volgens mij niet hoor Paul, er zou mijns inziens alleen sprake zijn van discriminatie wanneer de voorwaarde van minimaal 1 jaar opbouw zou gelden voor alleen de medewerkers met een contract voor 1 jaar.

In dit voorbeeld blijkt nergens dat dat het geval is.

In het algemeen is de genoemde voorwaarde er vaak 1 die door de pensioenuitvoerder als vereiste is gesteld, en niet de keus van de werkgever.

De werkgever heeft overigens ook geen enkel voordeel bij een dergelijke voorwaarde.

Ik ben ook erg benieuwd naar de mening van Ric.

• Paul

Discriminatie kan direct en indirect zijn. In mijn voorbeeld doel ik met name op indirecte discriminatie. En die is wel degelijk aanwezig.

• Ric

ik deel paul's mening