Wat met emigratie ??

• ri

Wat gebeurt er met de opgebouwde pensioengelden ( overheidsdienst ) als men emigreert naar het buitenland , in dit geval een onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden ?

Kan je dat laten uitbetalen ?

Ben je alles kwijt wat je opgebouwd hebt ?

Want de volgende werkgever is in het toekomstige land,waar geen pensioenvoorzieningen zijn behalve voor ambtenaren.

Alvast dank.

• Paul

Normaliter blijft het in Nederland opgebowude pensioen hier “premievrij” achter. U bent het pensioen dus nietg kwijt, maar in beginsel vindt er geen verdere opbouw plaats (even afgezien van indexatie).

Afkoop is slechts mogelijk, als het gaat om een relatief bescheiden pensioen (een jaaruitkering van ongeveer 710 euro). De afkoopsom is dan in Nederland belast en naast loonbelasting bent u nog eens 20% “revisierente” verschuldigd. Niet echt aantrekkelijk dus.

Wellicht kunt u vrijwillig deelnemer blijven in de Nedelandse regeling als er op de Antillen niets voor u geregeld wordt. De exacte gevolgen daarvan zijn zeer afhankelijk van de lokale wetegeving, en die ken ik onvoldoende.

• Karin

Denk ook aan de AOW. Mocht je ooit terug in Nederland komen dan kan het zijn dat je geen volle AOW gaat ontvangen. Informeer even naar een vrijwillige voortzetting bij de SVB.

• Paul

Er zullen weinig mensen vragen om vrijwillige voortzetting van de AOW verzekering. De dekking is “lousy at best” ten opzichte van de premiekosten. Niet doen dus, tenzij u een laag inkomen heeft, of particulier niet verzekerbaar bent.

• Karin

Als iedereen zo denkt lossen we het probleem van de pensioentekorten nooit op. informeren kost niets.

• Paul

Sorry hoor Karin, maar Ri stelt een vraag over de gevolgen van emigratie. En bij een leven buiten Nederland, moet je dan in jouw visie nog steeds bijdragen aan de vergrijzingspool van je land van herkomst. Vergeet niet dat Ri waarschijnlijk eenzelfde heffing om de oren krijgt in het land van bestemming.

Laten we kort zijn: vrijwillige AOW-verzekering is gewoonweg duur t.o.v. een particuliere oplossing, tenzij je niets verdient of een “probleemgeval” bent qua acceptatie. Als we het daar eens zijn, dan moet je vrijwillige voortzetting helemaal niet noemen als optie bij emigratie. En ik denk dat het Ri inmiddels wel duidelijk zal zijn dat emigratie betekent dat emigratie betekent dat als hij/zij 65 wordt, er vanuit Nederland een AOW komt, die wordt gekort op basis van het aantal jaren dat hij/zij boven de leeftijd van 15 in Nederland heeft gewoond.

• Karin

Ikzelf heb de ervaring dat als iemand naar het buitenland (r)emigreerd en men verzekerd zich niet bij, of dit nu bij een partuciliere verzekeraar is of niet, en men komt terug in Nederland dat de levensstandaard hier meestal een stukje hoger ligt dan in het land waar men vandaan komt. Men kan, ik herhaal kan, dan in de problemen komen. Vaak worden de lage pensioenen ook nog eens afgekocht. De gevolgen zijn voor veel mensen dan, op zijn zachtst gezegd,heel vervelend. Ik zeg ook niet dat je je bij de SVB moet verzekeren.