Beschikbare premie gunstig?

• Jan

Heb een offerte ontvangen voor mijn pensioen.

- Op basis van beschikbare premie.

- Er is en premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid.

- Er wordt belegd in Moderato Mixfonds van Avero Achmea.

In de finaciele bijsluiter staat het volgende:

- Na 1 jaar 3.272 premie ingelegd, waarde bij bruto rendement van 4%: 2.466

- Na 22 jaar 105.054 premie ingelegd, waarde bij bruto rendement van 4%: 118.530

Dus een netto rendement na 1 jaar van -25% en na 22 jaar van 13%

Is dit gunstig? Of is het in dit geval beter om zelf te sparen? Het is dan nog wel de vraag of mijn werkgever zijn pensioenbijdrage aan mij wil uitkeren.

• Simon Kabelfoon.

Op zichzelf lijkt dit niet zo'n hoog rendement te geven, maar wanneer uw werkgever aanzienlijk bijdraagt (meer dan 1/3-de deel) is het voor u wel interessant.

Uw werkgever zal (wanneer hij goed geadviseerd wordt) u niet op een andere wijze de werkgeversbijdrage doen toekomen.

Vraag overigens of Avero nu voor u de beste aanbieder is, maar is het een aanbieding in een semi-collectieve regeling die ook voor andere van uw collegae opgaat?

• Jan

Volgens mij is het inderdaad een semi-collectieve regeling.

En voor de duidelijkheid: de bovengenoemde rendementen zijn gebasseerd op een bruto rendement van 4% en niet op het rendement van Moderato Mixfonds van Avero Achmea. Met het voorbeeld kan wel goed gezien worden wat aan de strijkstok blijft hangen. Maar ik heb geen idee wat “premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid” aan rendement kost.

• Paul

Even ter nuancering. Als uit uw beschikbare premie een dekking voor de volgende zaken wordt onttrokken, moet u denk ik even de zaken in perspectief zien:

1 Arbeidsongeschiktheidsdekking;

2 Nabestaanden- en wezendekking;

3 Premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid.

Uw inleg wordt dan nl. voor een deel gebruikt voor risicodekkingen. Dat geld kan dus niet worden ingelegd in een “spaarpot” voor later. Een premie kan immers maar een keer worden gebruikt, en het zijn niet altijd 1:1 communicerende vaten.

Daarnaast kost een pensioenverzekering geld: om op te starten en te onderhouden. Daar betaalt u ook voor.

Tot slot betaalt u voor de beleggingen. Er wordt via de pensioenpolis (waarschijnlijk) belegd, en ook dat kost geld.

Vraagt u eens een kostenopgave op basis van het bovenstaande.