pensioen aan weduwe

• joop verboom

Voor wie dit leest,

Voor een onbevredigde pensioenuitkering na overlijden is mijn volgende vraag van essentieel belang:

Kun je, na een scheiding, als je al 10 jaar getrouwd bent met je tweede man,

nog als weduwe worden aangemerkt van je ex-man?

Dit is voor mij en mijn vrouw een prangende vraag. Volgens mij kun je alleen weduwe zijn van de man waarmee je getrouwd bent.

Wie kan hier uitsluitsel over geven, waarvoor dan mijn hartelijke dank.

Groetend,

Joop Verboom

Ooievaarplein 64,

3334 VC Zwijndrecht.

• Ric

normaliter krijg de partner bij scheiding het nabestaandenpensioen wat is opgebouwd tot de datum van scheiding. dat betekent dus dat bij overlijden de ex partner aanspraak krijgt op het opgwbouwd nabestaandenpensioen tot de datum van scheiding. als het goed is heeft de ex partner hier indertidj ebricht over egrkegen van de pensioenuitvoerder. hierbij ga ik er dus vanuit dat geen afstand is gedaan van dat recht op het opgebouwd pensioen.

• Rob

Van belang is dat u een kopie van de inschrijving van de scheiding bij de burgelijke stand opstuurt naar de pensioenuitvoerder van uw ex-partner samen met uw naw gegevens/sofinummer.

• HuubL

Om uw vraag te beantwoorden:

Een bijzonder nabestaandenpensioen (of bijz. weduwenpensioen) wordt betaald aan een ex-huwelijkspartner ongeacht of deze inmiddels opnieuw getrouwd is.

Een hertrouwde weduwe is - howel misschien de naam is aangenomen van de nieuwe partner, taalkundig nog steeds ‘de weduwe van …..’ Voor de wettelijke uitkeringen (Anw) vervalt bij hertrouwen de weduwstatus.

Feitelijk bepaalt het toepassingsgebied (taal, cultuur, juridisch enz.) of iemand in zo'n situatie nog als weduwe aangemerkt wordt.

• HuubL

Tja, niet goed gelezen, weerom! Maar wat een interessante vraag; inderdaad prangend; het lijkt wel of je nog steeds een beetje van een ander was.

Na scheiding ben je los; althans dat zou zo moeten zijn.

Wat je verbindt zijn kinderen en financiele afspraken; of daarbij titels als weduwe nog passend zijn? Gevoelsmatig niet, maar voor sommige ‘erfzaken’ als pensioen toch maar weer even wel.

Vroeger sprak men wel van een onbestorven weduwe; een vrouwelijke huwelijkspartner die in menig opzicht al ‘verlaten’ is door de man, welke laatste alleen nog niet dood is.

Zo hebben we blijkbaar ook bijzondere weduwen in spé, die dus weduwe kunnen worden zonder dat de huwelijkspartner is overleden.

zou de term ex-weduwe helpen? nee he?

Huub

• Kirsten

Graag zou ik je verwijzen naar de Wet “Verevening ouderdomspensioen bij scheiding”. Informatie kun je zo vinden op internet. Bij Postbus 51 vindt je ook de nodige info.

Een ex-partner behoudt nl. het recht op een deel van het pensioen wat is opgebouwd in de periode dat men nog samenlevend was, dat is bij wet zo geregeld.

Dat is pas anders als dat ergens schriftelijk is vast gelegd in bijv. een echtscheidingsconvenant of als je getrouwd was op huwelijksevoorwaarden.

Mocht je er niet uitkomen of hulp nodig hebben, weet ik nog wel een goede adviseur!

Kirsten

• Karin

ik wil daar even op reageren want voor de wet verevening dien je binnen twee jaar na inschrijven van de echtscheiding een verzoek hebben ingediend bij de betreffende pensioenuitvoerders. Daar zijn deze mensen te laat mee. De kans daarop is dus verkeken. Het enige wat je kan is je beroepen op de boon van loon regeling. Deze houdt in dat je een deel van het ouderdomspensioen op het moment dat de ex-partner de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt en een pensioen geniet, hiervan een gedeelte kan opeisen.

• HuubL

Onzin Karin; de verevening kan na 2 jaar niet meer via de pensioenuitvoerder worden geregeld, maar het recht op verevening blijft als zodanig ook daarna nog bestaan. Die Boon-Van Loon zaak is echt geschiedenis sinds de vereveningswet.

Maar laat onze hr Verboom eens zelf vertellen wat hij nu echt wil weten; we schieten inmiddels allemaal met hagel op elkaar, waarbij er niet veel blijk van deskundigheid meer is.

Huub

• Ric

zo zo Huub. Je verweet mij een keer wat onbezonnen te reagaren. Geldt nu ook voor jou mijns inziens. Altijd met respect voor elkaar regaren, toch ?

• HuubL

Dat draag je nog met je mee Ric? Niet doen he? zo was mijn bedoeling niet.

Natuurlijk, altijd met respect, maar daar gaan de bezoekers van dit prikbord standaard van uit. Men verwacht primair deskundigheid, maar de vragensteller weet niet altijd goed hoe de vraag te stellen opdat anderen de bedoeling snappen. Daar zien we hier een voorbeeld van: ieder zet zijn eigen grammofoonplaat op.

groet

Huub