Pensioengrondslag en eigen bijdrage

• Sander

Hallo,

Ik heb een vraag over pensioenen waar ik zelf weinig vanaf weet.

ik ben 29 jaar en ben van beroep business controller.

Ik heb een brutojaarsalaris van 43.000 euro.

Pensioen op basis van middelloon.

Om tot de pensioengrondslag te komen gaat hier de franchise van af van ongeveer 11.500 euro. Over dit verschil betaal ik 6,2% eigen bijdrag wat neerkomt op 163 euro per maand. Werknemer betaald 1derde en werkgever 2derde.

Kan iemand mij vertellen of dit een goede pensioenregeling betreft.

Groet,

Sander

• Jeroen

U spreekt over middelloon. Is het uitgangspunt echter een beschikbare premie of een vast opbouwpercentage per jaar. Indien het laatste het geval is en het opbouwpercentage is 1,75% of meer zit u aan de goede kant van de streep. Franchise is keurig. Eigen bijdrage valt ook niets negatiefs over te zeggen. Wat zijn de overige bestanddelen van de pensioenregeling?

Pensioenregeling is immer meer dan een zak met geld voor later!

Mvg, Jeroen

• Ric

zie onderstaade gegevens uit de pensioenmonitor van de Pensioen en Verzekeringskamer (nu DNB). Bijdrage van 6,2% is dus marktconform.

BIJDRAGE ALS % VAN PENSIOENGRONDSLAG

aantal regelingen in %

Waarbij % lager dan 5% 3,2

Waarbij % van 5% tot 7% 10,7

Waarbij % van 7% tot 10% 1,3

Waarbij percentage gelijk aan 10% of hoger 0,1

Anders of onbekend 4,2

• Sander

Er geldt inderdaad een opbouwpercentage van 1,75%. Vorig jaar had ik een andere werkgever waar ze een beschikbaar premie stelsel hanteerde. Hier was mijn maandpremie een stuk lager dan de 163 euro nu. Maar zou best kunnen dat ik nu op pensioendatum meer overhoud dan bij vorige werkgever.

Mijn werkgever betaalt jaarlijks 5.500 euro aan mijn pensioen. Hiervan wordt dus ongeveer 2.000 per jaar ingehouden via mijn salaris.

Verder heb ik een overlijdensverzekering die een jaarsalaris uitkeert en een WAO-gat verzekering met een premie van 900 per jaar, maar die is voor mij premievrij.

Klinkt deze (totale) pensioenregeling interessant?

Als ik afga op het staatje van Ric komt dus premievrij pensioen niet zoveel voor…….

Ik dacht dat dit vaker voorkwam, vooral bij grote ondernemingen.

• Twijnstra

Heb even een snelle pensioenruimteberekening gemaakt (wat je fiscaal gezien zou mogen bij sparen om tot een acceptabel (70% eindloon) pensioen te komen:

eigenlijk zou je bruto € 1400,- moeten bijleggen, dan heb je een optimaal pensioen. Als je nu al meedoet aan de spaarloonregeling kost dit jou netto € 5,83 per maand.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel,

groeten Jarno