pensioeninformatieplicht

• Harm Jan

Beste lezer(es),

In 2004 heeft Andries F. Bongers, directeur marketing bij FreeBeans.nl, een artikel geschreven waarin wordt aangevoerd dat werknemers-of hun nabestaanden- processen hebben gevoerd en gewonnen omdat zij aanspraken maakten op een pensioen terwijl de werkgever dit niet had geregeld. Als motivering werd in de meeste gevallen door de werknemers aangevoerd dat zij ervan waren uitgegaan dat de werkgever dit wel geregeld had en dat de werkgever hen niet op de hoogte had gebracht dat dit niet het geval was. Nu heeft de werkgever in mijn optiek obv het Burgerlijk Wetboek boek 7. 655 1.j al een pensioeninformatieplicht ( denk ook aan aan BW 7.611 over goed werkgeversschap en BW 6.248 over redelijkheid en billikheid ) en zal in de nieuwe Pensioen Wet ook veel strenger worden aangezet op de informatieplicht van de werkgever. Zie hierover ook het uitgebreide artikel van “Ric” van 25-05-2005.

Ik ben nu op zoek naar de arresten mbt tot de volgens dhr. Bongers gevoerde processen waaruit blijkt welke rechtsgronden de rechters hebben gebruikt om tot hun uitspraken te komen.

Ik hoop dat iemand mij hierover nadere informatie kan verstrekken. Bij voorbaat bedankt.

• Ric

Ik heb onderstaand relevante info verzameld. Vanwaar je vraag ? Ben je bezig met een procedure ?

succes.

========

Informatieplicht werkgever:

Art. 7:655 BW: informatie over deelname aan de pensioenregeling en wijzigingen

Informatieverplichtingen i.v.m. wettelijk recht op waardeoverdracht

Informatie over werknemersbijdrage

====

Goed werkgeverschap (art. 7:611 BW)

Dwaling (art. 6:228 BW)

Rechtspraak zorgplicht

Redelijkheid en billijkheid (art. 6:248 BW)

Vertrouwensbeginsel (art. 3:35 BW

====

Werkgever moet zorgvuldig omspringen met pensioenbelangen werknemer

Bijv.: Werkgever is aansprakelijk indien werknemer in het kader van functiewijziging niet geïnformeerd is over pensioengevolgen

(Rechtbank Arnhem 16 april 1998, PJ 1998/41)

====

Dwaling:

Bij een juiste voorstelling van zaken zou de overeenkomst niet gesloten zijn; één (of beide partijen) waren zich van een bepaald nadeel niet bewust

Uit het risico van dwaling kan een zorgplicht voortvloeien

====

Rechtsspraak zorgpplicht:

Bijvoorbeeld:

Hoge Raad: banken hebben als professionele en deskundige partij een zorgplicht, waaronder waarschuwingsplicht bij risicovolle transacties

Rechtbank Utrecht 7 juli 2004: Informatieverstrekking van financiële instelling over beleggingsproduct dient plaats te vinden op basis van kennis over de betreffende consument: beleggingservaring, bereidheid om financiële risico’s te lopen en de mogelijkheden om deze risico’s te dragen

====

Redelijkheid en billijkheid:

Fouten in de communicatie (bijv. pensioenopgave) kunnen aan de deelnemer niet tegengeworpen worden wanneer ze voor de deelnemer niet kenbaar waren

Van de deelnemer aan de pensioenregeling kan daarbij niet te veel deskundigheid worden verwacht

Hoe langer de fout is gemaakt, hoe langer een eventuele aanpassingstermijn bij herstel van de fout

Geldt te meer als het pensioen al is ingegaan

====

Vertrouwensbeginsel:

Wie een verklaring redelijkerwijs op een bepaalde manier mocht opvatten, wordt in dat vertrouwen beschermd

Bijv.: Als in concrete voorlichtingsuitingen wordt vermeld dat deelnemer pensioendatum zelf mag bepalen, mag werkgever zijn instemming niet weigeren (Rechtbank Zutphen 20 mei 1999, PJ 1999/69)

====

• Harm Jan

Hallo Ric,

Bedankt voor je snelle reactie. In je antwoord staan zeker verwijzingen in die ik goed kan gebruiken. Gelukkig ben ik zelf niet verwikkeld in een proces. Mijn nieuwsgierigheid komt met name voort uit het feit dat ik overal gezocht heb naar een arrest waar door dhr. Bongers in zijn in het eerder genoemde artikel over gesproken wordt, maar wat ik tot op heden nog nergens heb kunnen vinden.

In concreto wil ik dus een bewijs hebben waarop dhr. Bongers zijn uitlatingen op baseerd en dan liefst in de vorm van een arrest waarvan ik de tekst kan nazoeken c.q. kan nalezen.

Misschien heb jij een idee waar ik moet zoeken?

Indien gewenst kan ik je de tekst van het oorspronkelijke bericht wel even mailen als je je mail adres vermeld.

Bij voorbaat bedankt voor je reactie.

• Ric

mail me maar even de tekst dan : pensioen@hetnet.nl

ik wacht af