aanspraak op nabestaanden pensioen

• Mario

Mijn ex vrouw en ik hebben in het echtscheidingsconvenant laten opnemen dat wij geen aanspraak zullen doen op wederzijdse pensioen. Nu heeft zij mij verleden week laten weten dat haar verzekeringsmaatschappij een aparte polis voor mij heeft opgemaakt waarop ik alsnog aanspraak kan maken op een stuk nabestaandenpensien van mijn ex vrouw tijdens de huwelijkse periode. Volgens de verzekeringsmaatschappij is dit normaal, en gelden hun eigen regels boven die van een convenant. Kan iemand mij laten weten of dit correct is? Indien zo, kunnen wij niet middels een verklaring bij de notaris laten weten hiervan af te zien en dit geld door te storten naar een daarvoor aangewezen persoon.?

Alvast bedankt voor de reactie

• Huub

Die aanspraak is bepaald door de wet, de PSW. In art 8a wordt dit gergeld.

In lid 3 van art 8a is bepaald dat u via huwelijkse voorwarden of convenant bij echtscheiding overeen kunt komen van de toewijzing af te zien. Dat hebt u gedaan en dus is daarmnee de zaak rond.

De pensioenuitvoerder dient slechts schriftelijk bereid gevonden te worden een eventueel afwijkend risico te dekken (omdat bijv, de nieuwe partner veel jonger kan zijn). Deze eis van instemming heeft in de praktijk echter niets te betekenen.

Formeel moet deze instemming destijds aan het convenant gekoppeld te zijn; dit is een formele eis die volgens mij de geldigheid van uw convevant niet in de weg kan staan.

Huub

• Rob

Bij veel pensioenfondsen is echter opgenomen dat dit met toestemming van het fonds moet gebeuren, ze hoeven niet mee te werken. Net zoals met conversie.

Ze zijn het niet verplicht.

• Huub

Er kan voor de uitvoerder geen argument zijn dat vandaag de dag nog houdt snijdt; waar het hier om gaat, is - en dat is wat ik hierbboven al vertelde - dat verhoging van het actuariele risico een bezwaar kan vormen. Nu is een korting wegens te groot leeftijdsverschil op grond van opvattingen over gelijke behandeling (beloning) linke soep geworden.

In het voorliggende geval kan de uitvoerder gewoon aangesproken worden op hetgeen in de psw staat.

• Paul

Mis ik iets, of?

Bijzonder Nabestaandenpensioen wordt bij echtscheiding afgesplitst van het normale partnerpensioen van een deelnemer. Als de ex zegt: Ik hoef het niet (afstandsverklaring) is er niets af te splitsen. M.a.w. een verzekeraar/pensioenfonds kan helemaal niet weigeren. Een eventuele nieuwe partner, tja die krijgt sowieso het NP, eventueel onder afsplitsing van een Bijzonder NP. En na afstand van de ex valt er niks af te splitsen.

• Huub

De PSW eist verelding in convenant; een afstandsverklaring voldoet dus niet.

Reglementen die er iets over zeggen gebruiken meestal gewoon de PSW-tekst.

• Paul

Dat gebeurt hier toch? In het convenant van Mario is dit opgenomen, als ik het verhaal goed begrijp. Een verzekeraar moet volgens mij uitvoering geven aan een convenant. Het enige waar ze mogen sputteren, is bij conversie (wijziging actuariële risico's, wat je volgens mij bijna altijd kunt opvangen in de conversiefactor, tenzij het een terminale persoon betreft).

Ik kan het fout hebben hoor, maar volgens mij ben je met een afstandsverklaring en het convenant klaar.

• Huub

We zijn het eens; alleen werkt hier de uitvoerder (nog) niet mee.

Huub