Pensioen hoe en wat

• Marieke

Ik ben een vrouw van 25jr,fulltime werkzaam in een klein bv,(zonder CAO)

Ik bouw (nog) geen pensioen. Ik heb me er nooit bij stil gestaan,maar nu wel.

Ik heb er met de werkgever over gesproken, die beweert dat ik dat allemaal zelf moet betalen. Klopt dit??

Wat zijn de regels? Ik dacht nl dat de werkgever een gedeelte of alles betaald.

Maar mijn werkgever beweert van niet. Wie heeft er gelijk. Wat kan ik doen.

Ik heb er 0% verstand van.

Volgens mij word de pensioen voor een collega wel betaald.

Alle tips zijn welkom

• Simon Kabelfoon

Wanneer er geen CAO is, is er in principe geen enkele plicht voor uw werkgever om een pensioenvoorziening voor u te regelen, tenzij dit in de arbeidsovereenkomst of een bedrijfsreglement is afgesproken.

Wanneer er wel voor een collega (die gelijksoortig werk doet en op hetzelfde niveau/dezelfde functie zit) iets is geregeld en/of wordt betaald wordt het al wat bedenkelijker, maar het is wel handig dit eerst zeker te weten alvorens daarmee te schermen.

Wil uw collega daar iets over kwijt?

• Paul

Waarde Marieke,

Niet gelijk schrikken van het volgende hoor, maar eerst maar eens uitzoeken hoe het binnen het bedrijf is geregeld. Een werkgever die buiten een verplicht bedrijfspensioenfonds valt en buiten een CAO is op zich niet verplicht u een pensioen toe te kennen. M.a.w.: op basis van het arbeidsrecht bestaat er niet zoiets als een pensioenplicht/-recht.

Maar: u geeft aan dat een collega wel een pensioenregeling heeft. Zijn er meer mensen, met een vergelijkbare functie als de uwe, met een pensioenafspraak? Als dat zo is, dan gaan er wat alarmbellen af. Het kan dan zijn dat er sprake is van één van de vele vormen van discriminatie in arbeidsvoorwaarden. Om er een paar te noemen: leeftijd, geslacht, vorm van het arbeidscontract etc. Bovendien is het zo dat de wet er van uitgaat dat een werkgever die meerdere vergelijkbare pensioentoezeggingen doet aan personeelsleden, geacht wordt dit te hebben gedaan aan alle vergelijkbare personeelsleden. Een pensioentoezegging aan slechts één vergelijkbare collega bindt uw werkgever echter niet.

Kortom: eerst maar even de feiten op een rijtje krijgen voor we hier een heel arsenaal aan wettelijke bepalingen van stal trekken om u gelijk te schakelen. Als zou blijken dat u benadeeld wordt in uw arbeidsvoorwaarden, dan heeft u een termijn van 3 jaar om de claim in te dienen nadat de schade is gebleken. Kalm aan dus, u heeft tijd zat. En bovendien kan ik uit uw posting nog niet opmaken dat er sprake is van een keiharde pensioenclaim.

• Twijnstra

Marieke schreef:

>

> Ik heb er met de werkgever over gesproken, die beweert dat ik

> dat allemaal zelf moet betalen. Klopt dit??

Beste Marieke,

Dat zou heel goed kunnen indien je bedrijf niet onder een CAO valt. Dan is je werkgever niet verplicht om jou pensioen aan te bieden. Hij mag dit natuurlijk wel doen.

NB: ook als je alles zelf moet betalen kan dat in een pensioenregeling via je werkgever!

> Wat zijn de regels? Ik dacht nl dat de werkgever een gedeelte

> of alles betaald.

> Maar mijn werkgever beweert van niet. Wie heeft er gelijk.

Pas als er sprake is van een pensioen-toezegging door werkgever heb je te maken met wie-wat gaat betalen. Een premieverdeling van 50/50 is tegenwoordig vaak gebruikt. Pensioentoezeggingen waarbij de werkgever alles betaalt (zgn. “premievrij”) komt steeds minder vaak voor omdat het voor de werkgever nogal duur is.

> Wat kan ik doen.

> Ik heb er 0% verstand van.

> Volgens mij word de pensioen voor een collega wel betaald.

Dit is wel belangrijk om te weten, dit zou ik goed uitzoeken!

> Alle tips zijn welkom

Graag gedaan, als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.

Succes!