Van Bouw- naar Beroepsgoederen CAO

• Piet de Kruijf

Ik ben werkzaam als chauffeur in de wegenbouw en val onder de Bouw CAO.

Door een reorganisatie wordt over enkele weken de gehele transporttak overgenomen door een transportbedrijf en daar vallen alle chauffeurs onder de Beroepsgoederen CAO.

Zijn er nadelen voor mijn pensioen als ik van de Bouw CAO naar de Beroepsgoederen CAO moet overstappen en zijn er nog dingen die ik in de gaten moet houden?

Groeten

Piet

• wim

Uw opgebouwde ouderdomspensioen kan worden overgenomen door het pensioenfonds van het Goederenvervoer. Op zich zijn de rendementen van het bedrijfstak pensioenfonds voor de Bouwnijverheid heel goed, vergeleken bij andere bedrijfstakpensioenfondsen. Dat kan nadelig zijn.

De meeste pijn zit in het vroegpensioen. Als u voor 1998 al in de bedrijfstak bouw werkte. U kwam daardoor in aanmerking voor de overgangsbepalingen van de VUT naar de Vroegpensioenregeling. Deze overgangsbepalingen verliest u als u naar een ander bedrijfstake gaat met een andere vroegpensioenregeling. Dat kan nadelig zijn als uw vroegpensioen ‘in zicht’ komt. U zou uw nieuwe werkgever kunnen vragen welke oplossing hij hier voor heeft.

Bijomend probleem is dat de vroegpensioenregeling omgebouwd gaat worden naar een levensloopregeling.

Wim

• Piet de Kruijf

Hallo Wim,

bedankt voor je reactie.

Ik was er al achter gekomen dat de Bouw CAO zeker niet de slechtste was.

Wat betreft de overgangsbepalingen van de VUT naar de Vroegpensioenregeling, daar zal ik het eens met mijn nieuwe baas overhebben.

Ik ben pas 41 dus het eventuele omzetten hoeft voor mij nog niet nadelig te zijn.

Groeten

Piet

• wim

Piet,

Daar denk ik anders over.

De jaren vanaf je eerste dag dat je in de bouw ging werken, tot het jaar 2000 (de periode dat er een VUT regeling was) worden door de overgangsbepalingen als het ware gezien als opgebouwd vroegpensioen.

Voorbeeld: Je bent in 1964 geboren en op je 15e in de bouw gaan werken (= v.a. 1979). Dan wordt de periode van 1979 tot 2000 gezien als (verkapt) opgebouwd pensioen. Dus 21 jaren. Vanaf 2000 t/m 2005 heb je ‘echte’ vroegpensioen opgebouwd. Bij elkaar heb je in dit voorbeeld 21 + 5 = 26 jaren vroegpensioen opgebouwd.

Nu ga je onder een andere CAO werken. Die nemen elkaars overgangsrechten niet over. Alleen de ‘echte’ opgebouwde vroegpensioenjaren. Dus dan heb je alleen maar 5 jaren opgebouwd. En dat scheelt een slok op een borrel.

Wim