heffingskorting? jongere partner

• Mar

Mijn Man en ik schelen nogal wat jaren. Volgend jaar wordt mijn man 65 en krijgt hij aow en pensioen. Ik moet nog heel wat jaartjes werken. Door mijn salaris weet ik al dat mijn man geen toeslag krijgt bij zijn aow. Nu heb ik op de site van de svb gekeken en daar staan verschillende bedragen. Met heffingskorting en zonder heffingskorting. Welk bedrag krijgt mijn man? Laatst had iemand het er ook over dat ik de heffingskorting in de gaten moet houden volgend jaar. Dat ik de koritng juist wel of niet bij mij op zou geven bij de belasting aangifte (koophuis) dat zou voordeliger zijn. Ik snap er niets van. Kan iemand het uitleggen?

• Wim

Mar,

Misschien wordt het volgende bedoeld:

Uw man verdient momenteel wellicht meer dan u (in geld dan *D). Dan is het vaak voordeliger dat hij de aftrekposten zoals betaalde hypotheekrente op zijn aangifte gebruikt.

Als hij AOW ontvangt en u werkt nog, verdient u wellicht het meeste. Dan is het dus voordeliger dat u de aftrekposten gebruikt.

• Mar

Bedankt,dat klopt inderdaad. Nu worden de aftrekposten van zijn aangiften gedaan, maar he zit dat met die heffinskorting. Wat houd dat in en welk bedrag krijgt mijn man dan de € 582,09(met korting) of de € 477,43 ( zonder korting) en heeft dat dan ook weer effect op mijn salaris?

• Wim

Mar,

Als 65+er heb je recht op een algemene heffingskorting van 910.

Als de AOW voor uw man zijn enige bron van inkomsten is, dan kan hij de heffingskorting toepassen en ontvangt hij 582,09.

Ontvangt hij straks echter naast zijn AOW ook nog een pensioen dat hoger is dan zijn AOW, dan is het meestal het handigst om bij zijn pensioen de heffingskorting toe te passen en dan dus niet bij de AOW. Dan ontvangt hij dus 477,43.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor u is.

• Mar

Oke.Dus als ik het goed begrijp staat mijn salaris hier buiten?

• Wim

Dat heeft u heel goed begrepen!

• Mar

Oke bedankt!!!