berekening pensioenaanspraken - ik begrijp het niet meer

• Leyla

Mijn voormalig werkgever heeft mijn pensioenpremie bijna een jaar niet afgedragen en is nu door de rechter gesommeerd dit recht te zetten. Dit gaat niet meer via het bedrijfspensioenfonds omdat hij inmiddels een andere BV is begonnen die onder de vrije beroepen valt. Hij had mij afgemeld bij het oude pensioenfonds (zonder mijn medeweten).

Zijn verzekeringsagent biedt nu een geindexeerde middelloon regeling met ‘n opbouw van 2,2% over het gemiddelde loon aan. Daarnaast is er ’n overbruggingspensioen. De opbouw bedraagt 2,2% van de franchise per dienstjaar.

Ik heb de aanbieding ('n a4tje zonder polisvoorwaarden) doorgestuurd naar mijn voormalig pensioenfonds, zij hebben mij geholpen door het na te kijken en melden dat ze niet kunnen zien of en zo ja welke jaarlijkse indexering is toegepast.

Genoemde factoren en bedragen voor franchise, opbouwpercentage per jaar en gemiste opbouw zijn correct, aldus het pensioenfonds.

De verzekeringsagent van mijn voormalig werkgever wil geen polisvoorwaarden en uitgebreide offerte toesturen en zegt dat indexering er al in zit. Weet iemand hoe dit zit, ik begrijp er helemaal niets meer van maar wil de zaak nu graag afsluiten zonder mezelf uiteraard tekort te doen (mijn voormalig werkgever is creatief met zaken doen om het zo maar uit te drukken).

• Sander

Leyla,

Laat je adviseren door een financieel adviseur, bijvoorbeeld een financiele planner. Dit zijn vaak zaken waar je zelf ook niet uitkomt. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Misschien kan die ook iets doen.

• Jeroen

Leyla, kan je melden onder welke pensioenfonds jij voorheen viel?

Mvg, Jeroen

• Leyla

Sorry voor het late antwoord, ben net begonnen met een nieuwe baan..

Ik zat bij Metalektro. Mijn Rechtsbijstandverzekeraar doet niets. Ik heb vandaag een briefje gehad dat ze vindt dat mijn voormalig werkgever haar verplichtingen nakomt en dat ze het dossier wil sluiten.

Ik vind het onbegrijpelijk, ik heb 1,5 A4tje als offerte gekregen zonder polisvoorwaarden, indexatie etc… mijn werkgever heeft mij zomaar afgemeld destijds dan kan het toch niet zo zijn dat hij zijn verplichtingen nakomt. Maar dit is natuurlijk voor haar de gemakkelijkste en snelste weg om het dossier te sluiten.

• Sander

Je werkgever is jou in de vorm van bruto betalingen aan een pensioenverzekeraar jou verplicht te betalen. Dit is overeengekomen in je arbeidsvoorwaarden. Je hebt er gewoon recht op.

Je kunt ook zelf een verzekeraar zoeken waar je pensioenaanvulling kunt regelen. De werkgever zal dan het bruto bedrag in 1 keer naar de verzekeraar moeten overmaken. Voor de werkgever een hele makkelijke manier om zo het dossier te sluiten.

• Leyla

Daar heb je gelijk in, dat zal hij echter niet doen.

Het is heel triest maar hij is “boos” omdat ik de rechtszaak tegen hem heb gewonnen. Hij had namelijk 1 november vorig jaar mijn contract verlengd en beweerde op 16 november dat hij geen geld meer had. Ik “mocht” dan eind januari 2005 of als ik wilde eerder uit dienst. Hij had geen vergunning geregeld en dacht dat ik dit zou accepteren. Hij probeert vanalles om me dwars te zitten en helaas heeft hij een aantal keer met mijn advocaat gepraat en ipv voor mij is ze nu voor hem. Ik ben net weer aan het werk gelukkig maar heb niet genoeg geld om zelf een advocaat te betalen.