Lijfrente pensioenfonds

• Remon Kleijn

Goedendag,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een vraag waar ik niet uit kom.

Ik ben 32 jaar ben getrouwd en heb een zoon van 4 en een 2e op komst.

Ik ben een aantal jaar geleden benaderd door mijn verzekerings agent met het verhaal van het pensioengat. dit bleek toendertijd een flink gat te wezen.

Ik heb toen op zijn advies een lijfrente regeling genomen waarbij ook mijn spaarfonds (bruto) van mijn werk als een deel van de premie word meegenomen.

Nu staat dit jaar de aankoop van een nieuwbouwhuis op het plan, en ben gaan denken om de extra verzekering voor het pensioen wel nodig is. Heb ook 2 levensverzekeringen. 1 voor het koophuis waar ik nu in woon en de ander voor mijzelf.

Omdat ik op dit gebied niet veel weet, zou ik willen weten of het verstandig is om

de lijfrente, premievrij te maken. Ik denk namelijk dat mijn nieuwe koophuis ook een aardig spaarpotje is voor mijn oude dag. Maar mijn adviseur spreekt dit tegen.

Wie kan mij een goed advies geven.

• Hans

Bedenk dat voor al die gene die na 1950 zijn geboren het indivuduele aow geld. dus als de eene eerder dan de andere echtgenoot 65 wordt is er sprake van minder aow die niet gecompenseerd wordt. Pas op dat de overwaarde over 65-32=33 jaar wel in de stenen zit dus niet op de bank. Een pensioen op de overwaarde is dus mogelijk maar bij eventuele tussentijdse verhoging van de hypotheek of bij gedwongen verkoop gaat dit in rook op. Toch is het, het overwegen waard om de lijfrente premie vrij te maken omdat deze alleen nog maar aftrekbaar is als er aantoonbaar pensioen tekort is.

• Mark

Ik zou niet meteen besluiten om de lijfrente premievrij te maken, het is immers een spaarpot voor later. Wel zou ik kijken wat de huidige stand van zaken is voor het bepalen van de hoogte van de premie.

Je zegt tevens dat je een levensverzekering voor de woning hebt, logisch je wil je partner niet met een hoge woonlast laten zitten. Maar je hebt nog een tweede. Waar heb je die voor bedoeld?? Is dit een levensverzekering die alleen bij overlijden uitkeerd of ook bij in leven zijn?? Anders zou het nl premie zijn die je weggooid en je krijgt er niks voor terug. Met lijfrente wel.

Om nu je huis als pensioenaanvulling te gebruiken vind ik een gok. Je weet immers niet wat die over een aantal jaren waard is en daarnaast ga je wellicht ooit verhuizen o.i.d. Ik zie het huis meer als een extratje voor later. Je kunt hem verkopen dan, maar het moet niet.