opbouwpercentage?????

• Sander

Hallo kenners,

Ik heb een middelloonregeling wat betreft mijn pensioen.

Ik begrijp die 1,75% opbouw niet. Wat houdt dit precies in en wordt deze in de pensioenberekening meegenomen?

Mijn eigen bijdrage (1/3) is 6,2% van de pensioengrondslag. De werkgever betaald 2/3 (dus 12,4%). Totale opbouw is dus 18.6%!! Is dit percentage niet erg hoog in vergelijking met andere werkgevers?? Volgens mij heb ik hierdoor geen pensioengat of is dit te kort door de bocht?

We zijn trouwens niet aan een CAO gebonden.

Wat is een gemiddeld opbouwpercentage wat de meeste werkgevers hanteren?

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen.

Groet,

Sander

• Bert

Dat betekent dat elk jaar 1,75% van de pensioengrondslag (=salaris minus een franchise) wordt opgebouwd. Veel pensioenregelingen kennen een toetredingsleeftijd van 25 jaar en een pensioenleeftijd van 65 jaar. In theorie kun je dus 40 jaar lang elk jaar 1,75% opbouwen. Dat leidt dan tot een pensioen van (40 * 1,75) 70% van je middelloon. Een opbouwpercentage van 1,75 is vrij standaard en ook redelijk, er van uitgaand dat de franchise niet al te hoog is (zo'n 12000 euro).

Wel van belang is een indexatie van de opgebouwde rechten.

Een eigen bijdrage van 6,2% van de pensioengrondslag is niet overdreven hoog. De bijdrage van de werkgever is dan het verschil van de kosten van een 1,75%-opbouw en je eigen bijdrage. De verdeling zal dus niet exact 1/3 vs. 2/3 zijn. Zo'n verdeling zou overigens ook strijdig zijn met het verbod op leeftijdsdiscriminatie: de prijs van pensioenopbouw is leeftijdsafhankelijk.

Of er al of geen pensioengat is is afhankelijk van veel factoren. Van een pensioengat wordt gesproken als het inkomen vanaf pensionering (pensioen + AOW) minder is dan 70% van het laatstverdiende salaris. Ook een 40-jarig dienstverband bij eenzelfde werkgever met een 1,75%-opbouwregeling is geen garantie, zelfs niet bij een eindloonregeling. De hoogte van de franchise, een leeftijdsverschil met een eventuele partner, een tijdelijk verblijf in het buitenland, echtscheiding, wisseling van werkgever zijn zo een paar oorzaken.

groet,

Bert

• Mark

Nog even als aanvulling op Bert zijn verhaal.

Op zich als je kijkt naar de opbouw van 40 dienstjaren en 1,75% opbouw per jaar , lijkt het voldoende, maar vergis je niet. Het is middelloon, in het huidige daglicht kun je zeggen dat je lager uit komt. Immers 70 % van je laats verdiende loon is nog altijd meer dan 70% van het gemiddelde loon.

Door de commissie Witteveen is al bedacht dat de opbouw over een kortere periode gaat nl 35 jaar, men stopt eerder of begint later, daardoor kan het opbouw % omhoog en zie je dat met middelloon max 2,25% opgebouwd mag worden.

Wat ook nog een verschil kan geven is dat je franchise hoger kan zijn dan het gemiddelde in Nederland, ong 11000 euro.

Met deze verschillen inacht genomen kan je dus een minder pensioen opbouwen, maar dat kun je berekenen. Eventueel zelfs aanvullen middels lijfrentes of met een aanvullend pensioen door werkgever aangeboden.

• Tim

De verdeling zal dus niet exact 1/3 vs. 2/3 zijn. Zo'n verdeling zou overigens ook strijdig zijn met het verbod op leeftijdsdiscriminatie: de prijs van pensioenopbouw is leeftijdsafhankelijk.

Deze begrijp ik niet helemaal. Zou je dat iets willen toelichten.

Reactie op de voorgaande reactie;

6,2% opbouw percentage vind ik wat aan de lage kant. Wij betalen meer en totaal (werknemer en werkgever) zijn de kosten jaarlijks ongeveer 33%. Ook onze werkgever streeft naar een 1/3-2/3 verhouding.

groet