Ik hoop dat iemand mij kan helpen, dat zou een kersverse weduwe misschien wat verlichting geven:
Een man is 1 keer getrouwd, niet langer dan een jaar. Uit dit huwelijk is 1 kind geboren dat inmiddels ruimschoots volwassen is. Destijds werkte hij in Nederland en bouwde zijn pensioen op. De pensioenopbouw liep door, ook na de scheiding. De opbouw na de scheiding heeft ongeveer 15 jaar geduurd, waarna deze man is geemigreerd naar Australie. Hier is hij voor de 2e keer getrouwd. Een 2e kind werd geboren dat inmiddels 20 maanden is. Een paar weken geleden is de bewuste man plotseling overleden.
Mijn vragen: Kunnen zowel de 1e als de 2e vrouw aanspraak maken op een deel van het pensioen?
Voor de 2e vrouw: Het huwelijk is gesloten in Nieuw Zeeland en niet bevestigd met de nodige stempels zoals wanneer je een huwelijk in Nederland wettig wil maken.
Stel dat de 2e vrouw geen aanspraak kan maken: Kan het minderjarige 2e kind dat wel?
Wanneer de 2e vrouw of het minderjarige kind ergens aanspraak op kunnen maken: Wat hebben ze dan precies nodig? Ik stel me zo voor dat aangetoond moet worden dat de man ook echt is overleden, polisnrs enz enz?
Als de beste man had geweten dat hij zo vroeg zou gaan, had hij misschien voor wat meer duidelijkheid gezorgd voor zijn nabestaanden, maar helaas…
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij verder kan helpen.