pensioensparen

• e.f

Wil voor mezelf wat xtra bijsparen voor mn pensioen. Heb een pensioenregeling via werkgever ( mn voruw ook trouwens) Tevens daarbij allebei nog een lijfrente verzekering meelopen t/m 2028. Wil toch nog ergens wat anders meesparen denk zelf aan een éénmalige inleg van Euro 5000.= en dan Euro 100.= per maand inleggen. Wie weet waar ik het beste terecht kan?

bedankt

• Hans

Als er geen pensioen tekort is bestaat er geen recht op belasting teruggaven

voor een goed aanbod praat met je verzekeringsagent of kijk op internet.

• e.f

Ik zag wat bij de abn ambro staan; aanvullende pensioen of flexibel pensioen sparen. Vroeg me af of er mensen zijn die her ervaring mee hebben.

• Jeroen

Zoals Hans al heeft aangegeven; u heeft inmiddels al een lijfrenteverzekering lopen met bijbehorende kosten. Indien u hiernaast wellicht ten overvloede gaat bijsparen loopt u het risico dat uw lijfrentepremie niet meer fiscaal aftrekbaar is.

Ook ik geef u het advies om dus eerst met een adviseur te bespreken wat wijs is alvorens een nieuwe regeling in te duiken.

Mvg, Jeroen

• Sander

Ja, premies zijn alleen aftrekbaar van de belasting als er sprake is van een pensioengat. Een goed adviseur kan de grootte van het pensioengat uitrekenen, maar je kunt ook het lijfrenteprogramma van de site van de Belastingdienst downloaden.

Is er een pensioengat, informeer dan of er geen extra premie ingelegd kan worden in de nu al afgesloten lijfrentepolis. Dit is vaak vanwege kosten het meest voordelig dan weer een nieuwe polis afsluiten.

Is er geen sprake van een pensioengat, dan is een extra lijfrenteverzekering geen optie: Premie is niet aftrekbaar in Box 1, een extra lijfrentepolis valt dan automatisch in Box 3 waardoor je mogelijk op termijn vermogensrendementheffing moet afdragen aan de fiscus. Daar komen de kosten van zo'n polis nog bovenop. Het beste is dan om gewoon te sparen en/of te beleggen; dit is wel belast in Box 3 maar goedkoper dan een extra lijfrentepolis.