overgang naar VPL

• Paul

Eind 2005 moet iedereen de pensioenregeling hebben aangepast aan de wet VPL. De opties lijken simpel: bevriezen of alles converteren naar een OP op 65. Waar ik tegen aan loop is het volgende. Als je bevriest, moet dan het OP ook ingaan op 60, met alle consequenties van dien?

• rob smits

Indien regeling premievrij gemaakt wordt en prepensioen komt tot uitkering op leeftijd 60 dan is er geen sanctie van toepassing i.v.m. overgangsregime. (regeling bestond voor 01.01.2005)Paul schreef:

>

> Eind 2005 moet iedereen de pensioenregeling hebben aangepast

> aan de wet VPL. De opties lijken simpel: bevriezen of alles

> converteren naar een OP op 65. Waar ik tegen aan loop is het

> volgende. Als je bevriest, moet dan het OP ook ingaan op 60,

> met alle consequenties van dien?

• Paul

Dank voor je reactie Rob, maar dat bedoel ik niet. Naast prepensioen zien we ook regelingen met een op 60 ingaand OP in combinatie met een AOW-overbrugging/TOP.

Als je het TOP bevriest, roep je daarmee niet over je af dat het OP moet ingaan op 60? TOP kan immers alleen maar ingaan tezamen met OP.

• rob smits

Uitstel op leeftijd 60 is toch gewoon mogelijk mits binnen 100% norm? aanspraak OP tot 01.01.2006 wordt in dit geval samen met aanspraak TOP bevroren, en kan op pensioendatum, in dit geval voor bevroren deel, naar keuze worden uitgesteld tot leeftijd 65. Indien werkgever hieraan meewerkt voorzie ik geen enkel probleem.