pensioengat

• debbie

hallo,

ik ga van de winter 4 maand op reis, en neem hiervan 3 maand onbetaald verlof. Nu wordt mijn pensioen dus niet doorbetaald.. ik kan er voor kiezen om mijn pensioen vrijwilliger voortte zetten, dit gata mij 140 euro in de maand kosten, ik werk maar 24 uur dus vind dit ene hele hoop geld, helemaal als ik geen inkomen heb in die maanden.

nu is mijn vraag, als ik het niet vrijwillig voortzet, is zo'n pensioengat erg groot? ieedereen die ermee werkt die zegt het is niet aan te raden.. nee het is niet aan te raden, maar wat heeft het precies voor ene gevolgen?

wie weet is er als ik 60 ben al niet eens meer pensioen ofzow.

is het wel de moeite waard om het te betalen, mijn vader denkt dat ik veeeeel minder terug krijg dan dat ik nu betaal.. dus dan maakt zo'n klein gat ook niet uit toch?

en als ik nu ontslag zou krijgen dan wordt mijn pensioen ook niet doorbetaald neem ik aan dus zou ik hetzelfde hebben ?

alvast bedankt voor jullie reacties

• Sander

Debbie, het gaat maar om een periode van 3 maanden dat er geen pensioenpremie wordt ingelegd. Heb je verder geen pensioengat door andere oorzaken dan zal dit maar heel weinig effect hebben op je pensioen.

• ArendJan Schimmel

Hoi debbie,

Je hoeft je inderdaad geen zorgen te maken . Je werkt op het moment 24 uur en dan hebben die drie maanden niet zo heel veel invloed op je pensioen.Het wordt spannender als je een jaar of langer als een jaar geen pensioen op gaat bouwen.

Je bouwt in je werkleven in 40 jaar pensioen op ( is wel veel aan het veranderen omdat mensen eerder gaan opbouwen tegenwoordig ) dus je hebt nog tijd zat om pensioen op te bouwen.

De meeste mensen beloven gouden bergen met pensioensparen via werk of prive. Daar kan ik me zelf niet in vinden maar uiteindelijk is het en blijft het wel verstandig geld te opzij te houden voor later.

Ben zelf net terug van canada en ga nu weer lekker pensioen opbouwen.

Eerst reizen dan pensioen :)

groeten arendjan

• Huub

Voor je ouderdomspensioen zal het weing uitmaken; denk aan de gevolgen als je tijdens die maanden arbeidsongeschikt wordt of overlijdt.

Huub