geen pensioenregeling bij mijn nieuwe werkgever, wat nu ?

• dropje

Hallo,

ik wil graag advies over het volgende:

Ik ben 25 jaar en ga binnenkort beginnen bij een nieuwe werkgever. Deze werkgever heeft geen pensioenregeling….

nu is het de bedoeling dat ik zelf pensioen moet regelen, maar ik heb geen flauw idee waar ik allemaal op moet letten en hoe het in zijn werk gaat ?

ik raak gewoon helemaal in de war van de informatie die je op internet kunt vinden….dus misschien dat iemand zijn ervaringen hierover kwijt wilt ?

Alvast bedankt voor de reacties !

• Sander

Over het algemeen zal je salaris wat hoger moeten zijn aangezien je zelf je pensioen moet regelen. Je moet rekening houden met:

- Uitkering op 65 jarige leeftijd

- Overlijdensrisico: Heb je een partner en/of kinderen? Verzeker dan een nabestaanden- en wezenpensioen mee. Eventueel premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid.

- Reken op middelloon, op je 65e moet je rekenen op 70 % van je gemiddelde salaris. Spaar je meer, dan moet dit van de overheid in Box 3 i.p.v. Box 1. Kun je niet meer in Box 1 sparen, dan loont het meestal niet de moeite om een aparte polis af te sluiten in Box 3: Het rendement bokst vaak niet op tegen de kosten. Je kunt dan beter zelf sparen of beleggen, denk daarbij ook aan de spaarloonregeling.

Vraag 2 of 3 offertes op van pensioenverzekeraars. Ze hebben vaak een aantal gegevens nodig, bruto salaris, leeftijd, gezinssamenstelling en risicofactoren zoals roken. Vraag dan bij verschillende verzekeraars offertes op, mijn voorkeur gaat uit naar:

Zwitserleven

Centraal Beheer Achmea

ABN Amro

Postbank

Let erop dat alle offertes gebruik maken van hetzelfde rekenrendement.

• RJ

Ik begin ook binnenkort bij een nieuwe werkgever en heb dus hetzelfde ‘probleem’. Wordt gecompenseerd in mijn salaris, maar enig idee hoeveel dit gaat kosten per maand? Als je puur alleen naar een persoon kijkt, zonder kinderen……..