korting aow

• hans

van het svb heb ik bericht ontvangen dat mijn aow met 14 % gekort zal worden zonder dat ze daar een reden voor hebben opgegeven. er wordt alleen aangegeven dat ik in de periode van 1993 t/m 2000 niet verzekert ben geweest. toen woonde ik wel in het buitenland maar was niet voor de belasting in nederland uitgeschreven en heb altijd inkomstenbelasting en sociale lasten betaald en woonde reeds vanaf 1991 in het buitenland. wat dus weer niet is meegerekent in de korting. en volgens mij was de uitkeringsinstantie verplicht sociale lasten en loonbelasting van mij in te houden.

van dezelfde svb heb ik in mei dit jaar een voorberekening ontvangen dat ik onafgebroken vanaf 1957 tot heden voor de aow verzekerd ben en recht heb op een 100% alleenstaande aow uitkering.

ik weet dus niet waar er iets fout is gegaan en kan slecht in bezwaar gaan. welke bewijzen moet ik hun voorleggen om aan te tonen dat ik in die periode wel verzekert was?

vriendelijke groet,

hans.

• rob smits

Het is van belang dat je als ingezetene kan worden aangemerkt.

Vanuit feitelijke omstandigheden wordt bepaald of je wel/geen ingezetene bent. Als je al als ingezetene wordt aangemerkt (hetgeen ik betwijfel gelet op jouw verhaal) dan heb je vervolgens met een uitzondering te maken: namelijk de ingezetenen die uitsluitend in het buitenland arbeid verrichten gedurende 3 mnd of langer zijn niet verzekerd voor de AOW. (eventueel muv grensarbeiders).

• tak

hier kan ik helaas niks mee. in mei dit jaar heb ik een tussenberekening ontvangen van het svb dat ik volledig verzekert was en wisten ze ook al dat ik in het buitenland had gewoond. dan kan het nu niet zijn dat nu mijn situatie opeens anders is. ik heb niet in het buitenland gewerkt.

vr. gr,

hans.

• Hans

Schrijf naar de instantie en vraag hoe zij aan deze berekening komen. cq waar zij zich op bazeren.

ben je het niet eens met hun berekening of redenen dan bezwaar in dienen.

• Just (JoHo)

Ten tijde van het “buitenland”:

- inkomsten vanuit Nederland gehad?

- in bevolkingsregister ingeschreven/uitgeschreven

Ik zou er maar niet vanuit gaan dat als in een eerdere brief stond dat het"wel goed was, dat dat nu ook zo is. Inderdaad uitleg vragen / bezwaar maken.

Belasting betaald hebbende wil niet zeggen dat je ook ingezetene was, helaas. Om te bepalen of je ingezetene bent (geweest), op www.cvz.nl staat hier een uitgebreide uitleg over:

-> cijfers / publicaties

-> circulaires (linkerkolom)

-> 19 feb 1992 - A/18/92 - Beoordeling AWBZ-verzekering/ingezetenschap

Misschien werkt dit ook:

http://www.cvz.nl/resources/awbz_9218_tcm13-8267.pdf

(ook interessant voor degene die ivm verblijf in buitenland niet weten of ze wel/niet verzekeringsplichtig zullen zijn)

• hans

heb een verklaring dat ik verplicht verzekerd bleef en mijn aow opbouw gewoon door zal lopen en dat er sociale lasten en loonbelasting zal worden ingehouden. hier heb ik bewijzen van en is ook gebeurd. dan ga je je eigen toch ook nog niet eens vrijwillig verzekeren en dubbel betalen?

ook heb ik een verklaring dat ik over mijn hele buitenlandse periode sociale premie heb betaald, zelfs flinke bedragen.

er word nu gesproken over een (E) 101 formulier dat iedereen moet aanvragen die naar het buitenland gaat. doe je dat niet dan wordt je gekort. dat moet je dan ook maar weten.

vraag mij dan alleen nog af waar al het geld wat ik heb afgedragen naar toe is gegaan? kan ik dat dan terug vragen? het gaat hier om een periode voordat de wet BEU in werking trad.

bedankt voor de reacties en ga in bezwaar.

gr. hans.

• Just

Met hetgeen je hebt (de verklaring) moet het haast wel lukken. Ik begrijp alleen nog niet wat de situatie was (in loondienst, ik lees iets over uitkeringsinstantie, of iets anders?).

Een E101 formulier lijkt me in dit geval niet relevant, omdat dat iets is waarmee je in het buitenland iets kan aantonen (Europees formulier), het is geen bewijs van rechten in Nederland.

Ik raad wel aan de situatie in het bezwaar iets zorgvuldiger en completer te formuleren dan hier op het prikbord is gedaan.

• hans

natuurlijk heb ik alles uit de kast getrokken in het bezwaarschrift. met de bewijzen kan daar niemand omheen.

ik woonde al jaren in het buitenland en was in loondienst van een nederlandse reder. door plotseling gehoorverlies raakte ik in de wao maar kwam voor die redenen niet in aanmerking voor zelfstandig wonen in nederland dus had toestemming te blijven zitten waar ik zat. het kwam er dus nooit van dat ik een woning kreeg aangeboden in nederland. dan moest ik eerst weer in nederland zijn en kon ik nog ti jaren wachten.

de wet beu gooide roet in het eten. zo onduidelijk allemaal dat ik toch maar besloot om terug te keren naar nederland. daarvoor heb ik een prachtig huis en al mijn bezittingen en gezin achter moeten laten en ben dat nu allemaal kwijt. had geluk dat ik vrij spoedig een klein flatje kreeg aangeboden.

om kort te gaan: ik heb verloren van de nederlandse regering. die heeft niets te maken met persoonlijke omstandigheden waar geen plaats voor is in de wet.

waar ik dus ook woonde was ik verplicht om loon- en sociale lasten te betalen. dat heb ik dus gedaan en altijd het maximum. hoe kan men dan zeggen dat ik niet verzekerd was? als de uitkeringsinstantie mij een verklaring geeft dat de opbouw van het aowpensioen doorloopt dan is dat toch de verantwoording van de uitkeringsinstantie die zoiets weer door moet geven aan he svb en dan ga ik mijn eigen toch ook niet nogeens vrijwillig verzekeren?

ik ben een beetje moe van al die loket- medewerkers die nergens wat van af weten en alleen maar geleerd hebben mensen door te sturen.

vriendelijke groet,

hans.