Indexering

• Tim

Onze werkgever heeft het voornemen om de indexering van ons middelloon pensioen te wijzigen. Hij wil de indexering een maximum meegeven die afhankelijk is van het jaarlijkse beleggingsresultaat van de verzekeringsmaatschappij waar we bij verzekerd zijn en van de jaarlijkse loonronde. Dit alles ingaande 1 januari 2006.

Ook voor de inactieven zal er een maximering komen afhankelijk van resultaat belegging. Deze worden nu via de CPI geindexeerd.

Mag een werkgever dit met de vakbonden besluiten of is het zo dat men van de betaalde rechten uit het verleden af moet blijven.

Tim

• Paul

Beste Tim,

Als het pensioen een verplicht gestelde regeling of via een CAO geregeld is, kan dit zo worden afgesproken. Ingeval het pensioen niet onder deze categorieën valt, is van iedere werknemer (en de partner!) individueel toestemming vereist.

Hoe wil men overigens omspringen met indexatie op ingegane pensioenen? Ik stel de vraag omdat het verschil in indexatie tussen actieven en inactieven riekt naar strijdigheid met art 8 PSW.

Paul

• Tim

Op de vraag hoe men met de inactieven om ging springen was het antwoord….net zoals met de actieven. Dat vonden wij al vreemd.

Zal dat artikel eens opzoeken, morgen is er een tweede overleg.

thnx

Tim

• Paul

Beste Tim.

Mag ik horen wat er uit is gekomen? Ben best wel benieuwd? De rest hier denk ik ook.

Groeten,

Paul

• Tim

Op onze vraag vanmorgen aan de bonden of de voorwaardelijke indexering ook van toepassing zou zijn voor de inactieven van nu…..bleven ze het antwoord schuldig.

We hebben nu een HR afdeling die zegt dat de slapers wel volgens de nieuwe methode geindexeerd gaan worden…..en bonden die dit niet weten en nog moeten checken.

(lijkt me wel een vrij wezenlijk punt om vooraf te weten)

Met ingaan nieuwe regeling (wens 1/1/2006) zal de nieuwe indexering wel voor actieven en niet-actieven van toepassing worden.

Leuk in deze is dat we net een ouderenregeling achter de rug hebben voor alle 58 plussers in ons bedrijf.

Toekomstige slapers hebben we dan ook pas over zo'n zeven jaar. ;-))

Omdat bovenstaande en eerdere reacties misschien wat negatief overkomen…..

Het verslepen lijkt wel redelijk geregeld te zijn dmv gebruik TOP, lagere franchise en hoger opbouwpercentage. Er zitten veel haken en ogen aan….maar het lijkt voor deze tijd wel redelijk. We zullen wat langer door moeten en wat extra's zelf regelen. (voor degenen zonder boot!)

Tim

(definitieve uitkomst hoort u later)

• Tim

Sinds gisteren inderdaad een nieuwe CAO waarin opgenomen dat de toekomstige indexeringen voorwaardelijk zullen zijn. Voorwaardelijk…..afhankelijk van beschikbare ruimte die een overrente (beleggingsresultaat) biedt.

Zowel oude rechten als huidige rechten zullen van de deelnemers in de toekomst zo geindexeerd gaan worden. Gepensioneerden zullen geconfronteerd worden met een jaarlijkse indexering die wel eens lager uit kan vallen dan waar ze op gerekend hebben.

Op de vraag of je zo met oude opgebouwde rechten mag omgaan…..was het antwoord ja.

Op de vraag of er een scheiding in indexeringswijze mocht worden toegepast (genieters via CPI in relatie tot indexering actieven, actieven via dat voorwaardelijke), ook al vanwege de wet gelijke behandeling qua leeftijd…..was het antwoord, ja dat mag.

Uiteindelijk resulterend in een vermindering van een arbeidsvoorwaarde is mijn mening. Let wel, een verslechtering zou ik het niet willen noemen, daarvoor is ons pensioen nog steeds te goed om daar van te spreken.

Een verder resultaat van onze bemoeizucht als pensioen commissie is dat verstandhoudingen erg verslechterd zijn. Met bonden en bedrijfsleiding. Dat vind ik jammer en niet geheel terecht. Ons wordt het nodige verweten terwijl we juist onze rol/plicht, als cie van de or, zo goed als mogelijk hebben willen doen.

groet en tot een volgend probleem of item

Tim