Sinds gisteren inderdaad een nieuwe CAO waarin opgenomen dat de toekomstige indexeringen voorwaardelijk zullen zijn. Voorwaardelijk…..afhankelijk van beschikbare ruimte die een overrente (beleggingsresultaat) biedt.
Zowel oude rechten als huidige rechten zullen van de deelnemers in de toekomst zo geindexeerd gaan worden. Gepensioneerden zullen geconfronteerd worden met een jaarlijkse indexering die wel eens lager uit kan vallen dan waar ze op gerekend hebben.
Op de vraag of je zo met oude opgebouwde rechten mag omgaan…..was het antwoord ja.
Op de vraag of er een scheiding in indexeringswijze mocht worden toegepast (genieters via CPI in relatie tot indexering actieven, actieven via dat voorwaardelijke), ook al vanwege de wet gelijke behandeling qua leeftijd…..was het antwoord, ja dat mag.
Uiteindelijk resulterend in een vermindering van een arbeidsvoorwaarde is mijn mening. Let wel, een verslechtering zou ik het niet willen noemen, daarvoor is ons pensioen nog steeds te goed om daar van te spreken.
Een verder resultaat van onze bemoeizucht als pensioen commissie is dat verstandhoudingen erg verslechterd zijn. Met bonden en bedrijfsleiding. Dat vind ik jammer en niet geheel terecht. Ons wordt het nodige verweten terwijl we juist onze rol/plicht, als cie van de or, zo goed als mogelijk hebben willen doen.
groet en tot een volgend probleem of item
Tim