pre-pensioen/AOW

• c.m.e. drentje-smit

Mijn vraag luidt als volgt.

Mijn man is 65 en ontvangt 50% van de AOW uitkering voor gehuwden.

Zelf ben ik 60 en heb ik een parttime baan.

Als ik volgend jaar stop met werken zou ik een prepensioentje kunnen krijgen. Ik heb er echter voor gekozen dit te parkeren en op mijn 65-ste bij mijn pensioen te laten voegen.

Dat betekent dat ik geen inkomsten uit arbeid meer heb, zodra ik stop met werken.

Krijg ik dan zonder meer ook 50% van de AOW uitkering voor gehuwden?

Of kan de SVB zeggen dat ik niks krijg omdat ik door had kunnen werken of omdat ik recht had op een prepensioen?

• Spikkel

Geachte mevrouw,

Ik denk dat mijn inmiddels geplaatste advertentie voor u interessant zou kunnen zijn.

Vriendelijke groeten,

L.

• c.m.e. drentje-smit

beste heer Spikkel,

Naar mijn idee heb ik gewoon een heldere vraag gesteld op het prikbord. Het is niet mijn bedoeling geweest voor een antwoord te betalen.

Wellicht kan iemand anders mij helpen?

Claudia Drentje

• Spikkel

Ik hoef ook geen geld te hebben voor gewoon een simpel antwoord, de enige reden dat ik u op mijn tekst wees, was omdat het voor u wellicht interessant kan zijn om een persoonlijke “AOW-vraagbaak” te hebben die u in de toekomst kan benaderen. Ook ging ik er vanuit dat u het antwoord wellicht liever privé zou willen hebben, in plaats van publiekelijk op een forum. Ik had gehoopt dat u mij zou mailen, zodat ik u het antwoord op uw vraag persoonlijk kan mededelen. Als u het ook okay vindt dat het antwoord publiekelijk is, vraag ik u dit even hieronder (in een reply) te vermelden. Dan zet ik het antwoord op uw vraag er vervolgens onder. Wel beknopter dan ik zou hebben gedaan in een persoonlijke mail, ik wilde u namelijk wat meer vertellen over de werkwijze van AOW. Maar indien u hier geen prijs op stelt, zal ik volstaan met het globale antwoord op uw vraag.

• Just

Ben geen expert op dit gebied, maar:

- u krijgt (nog) geen AOW want u bent nog geen 65, even geduld nog, dit staat los van inkomsten / prepensioen etc

- door uw huidige inkomsten krijgt u partner geen/minder toeslag.

- door te stoppen met werken wordt deze toeslag mogelijk hoger.

mvg

J.

• Spikkel

Vergeet het verschil niet tussen inkomen uit arbeid en inkomen in verband met arbeid. Pré-pensioen is wat dat betreft het stomste wat je kan doen, omdat de toeslag dan alleen maar lager wordt. Ik denk dat de mevrouw die dit ebricht postte, niet helemaal bekend is met het verschil tussen eigen AOW en de toeslag, daarom had ik haar ook gevraagd een privémail te sturen of meer info op het forum te droppen.

• claudia drentje-smit

ik heb me misschien niet helemaal juist uitgedrukt. Ik weet echt wel dat ik op mijn 61ste nog geen AOW krijg. Wel is het zo dat ik - als ik geen inkomsten uit werk heb, of inkomsten in verband met werk (b.v. prepensioen), recht heb op de volledige toeslag op de AOW van mijn man.

Mijn vraag is alleen: Kan de SVB zeggen: je krijgt die volledige toeslag niet, want je had ook kunnen blijven werken tot je pensioen of je had dat prepensioen kunnen nemen???

M.a.w. kan ik vrijwillig mijn baan opzeggen, mijn prepensioen parkeren tot mijn 65ste en dus de volledige toeslag krijgen?

• Simon Kabelfoon

Waar wordt dit pre-pensioen nu opgebouwd?

Bij PGGm is bijvoorbeeld het verhaal, dat stoppen met werken na 60 jaar (maar dus voor 65 jaar) inhoudt, dat het pre-pensioen (heet daar Flex-pensioen) MOET in gaan. daar dus niet eens keuze dit uit te stellen tot 65 jaar.

Dus misschien eerst vaststellen of er uberhaupt een mogelijkheid bestaat pre-pensioen uit te stellen en pas dan antwoord zoeken op vraag rond AOW??

• claudia drentje-smit

het pensioen wordt opgebouwd bij M&N Services (metaalindustrie). Ik heb al zwart op wit van ze dat het prepensioen geparkeerd kan worden tot mijn 65ste.

Claudia

• rudi

Bwahhhhh…..