levensloopregeling

• rene

Wie weet of je het maandelijks te sparen bruto salaris bij meerdere bankinstellingen mag onderbrengen (bijv, een deel bij Aegon, een deel bij de postgiro etc). Dit kan namelijk handig zijn, als je ontslag neemt omdat pre pensioen niet mogelijk. De belastingtelefoon weet het namelijk niet !!

• Simon Kabelfoon

Daar is bij mijn weten ook geen andere beperking in, anders dan dat uw werkgever daaraan niet wil meewerken (of per rekening administratiekosten in rekening gaat brengen, dat is immers toegestaan); aan 1 rekening dient werkgever mee te werken, daar u als werknemer recht hebt op gebruikmaking van deze regeling.

Als werkgever zou ik binnen de mogelijkheden wel beperkingen hieraan leggen.

Zie de voordelen in geval van bijvoorbeeld ontslag niet zozeer, maar misschien kunt u me dat toelichten.

• rene

Dit is alleen nodig i.v.m. aftrekbaarheid van de rente eigen woning !!!

Als je gespaarde bedrag voor de levensloop onderbrengt bij 1 fin instelling, zal deze het totale bedrag in 1 keer bij ontslag aan de werkgever storten ( bij opname en niet in termijnen). Onder een flinke inhouding van de loonheffing zal hij dit bedrag aan jou doorstorten ( in 1 keer).

Door het te spreiden bij meerdere fin instellingen en het te laten vrijvallen over meerdere jaren EN door de aftrekbaarheid van de rente eigen woning zal dit aanzienlijke belastingvoordelen gaan opleveren.

• Simon Kabelfoon

't Zal aan mij liggen, maar deze kan ik dus niet volgen.

Iemand anders misschien?

• W

Ik kan niet achterhalen wat je probeert duidelijk te maken.

Wat bedoel je met vrijvallen over meerdere jaren? Het werkt niet zoals spaarloon, dat je geld na een bepaalde tijd belastingvrij is. je moet er ALTIJD belasting over betalen als je het opneemt. Bij ontslag hoef je het geld niet direct uitgekeerd te krijgen, je kan het overhevelen naar je nieuwe werkgever.

Voor zover ik weet wordt de ontvangen rente over je gespaarde tegoed pas belast bij het opnemen. Deze rente zal niet direct invloed hebben op de inkomstenbelasting, omdat je dit nog niet hebt ontvangen.

Kan je het ‘voordeel’ uitleggen waarom je het op 2 of meer banken wilt storten. het lijkt mij alleen een administratieve rompslomp voor de werkgever.

• Sander

Bij ontslag wordt het tegoed niet uitgekeerd, je kunt het meenemen naar je volgende werkgever. Is dat niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat je je pensioenleeftijd nadert, dan mag je het gebruiken om een pensioengat weg te poetsen of - indien die mogelijkheid bestaat - de levensloopregeling af te kopen. Je krijgt dan het hele bedrag in 1 keer (progressief belast) uitgekeerd.

Zie onderstaande e-mail:

Als er sprake is van werkloosheid, ook in geval van bijstand, dan kan het gespaarde tegoed in het kader van de levensloopregeling niet worden verzilverd. Dit kan alleen als er een dienstbetrekking (bijvoorbeeld op grond van arbeidsovereenkomst) is. Het opgespaarde tegoed moet in het kader van de levensloopregeling worden gebruikt om een periode van onbetaald verlof te financieren. De levensloopkorting kan blijven staan tot een eventueel later moment waarop de levensloopregeling wel voor onbetaald verlof wordt gebruikt. Doet dat moment zich niet voor en staat er één dag voor de 65e jarige leeftijd, maar uiterlijk tot de dag voorafgaand aan het ingaan van het ouderdomspensioen, nog geld op de levenslooprekening dan kan het tegoed in een keer worden uitbetaald. Hierbij wordt dan rekening gehouden met de opgebouwde levensloopverlofkorting en de nog te betalen belasting. Ook kan dan het tegoed worden gebruikt om een eventueel pensioengat te dichten. In dit geval is er geen recht op de levensloopverlofkorting. Ook bestaat er bij werkloosheid de mogelijkheid om bij beëindiging van het dienstverband de levensloopregeling af te kopen. Deze mogelijkheid moet dan wel in de schriftelijk vastgelegde levensloopregeling zijn opgenomen. In dat geval moet er in één keer loonbelasting worden betaald en is er geen recht op de levenloopverlofkorting.