Zelf pensioen opbouwen: iemand al ervaring??

• RJ

Hallo,

Ik begin binnenkort met een nieuwe baan. Mijn nieuwe werkgever kent geen pensioenregeling, dus dat moet ik zelf regelen. Het is in het salaris gecompenseerd, maar ik heb geen idee hoeveel me dit gaat kosten. Ik heb bij mijn vorige werkgever zo'n 1,5 jaar pensioen opgebouwd bij Delta Loyd. Toen heb ik me er niet zo in verdiept, stond toen niet stil bij het francise-bedrag (? 15.000,00) etc. etc.. Ik betaalde bij mijn vorige werkgever rond de ? 55,00 eigen bijdrage, wat me op basis van dat salaris (= ? 1750,00) op mijn 65e ? 5.552,00 per jaar op zou leveren.

Iemand al ervaring met individuele pensioenopbouw? Als ik zeg maar 1800 euro bruto per jaar opzij leg, kan ik dan een releijk vermogen opbouwen of kost het me meer? Ga er qua salaris ? 500,00 op vooruit. Ik ben me aan het oriënteren, dus alle hulp is welkom…

groeten,

RJ

• W

De franchise is ongeveer het bedrag wat je aan AOW krijgt na je 65e. Dit is 30% van je totale pensioen. De andere 70% bouw je via je jaarlijkse pensioenopbouw op. Van je 25e tot 65e is dit 40 jaar. 70%/40= 1.75% per jaar. Die laatste 70% moet je nu dus zelf gaan sparen.

Het is afhankelijk van je leeftijd hoeveel premie je jaarlijks moet wegleggen. Wat ik heb begrepen is dat een pensioeninstantie uitgaat van ongeveer een pot geld dat 100* je maandsalaris is. Wil je straks netto 1500 euro, dan heb je een pot geld nodig van 150.000 (inflatie nemen we nu niet mee) Bij de pensioeninstantie is het bruto, daar gaat nog belasting vanaf en als je het zelf spaart is het netto.

Deel die 150.000 door het aantal maanden wat je nog moet werken tot je 65e en je hebt je maandpre-mie.

Stel je bent 28 jaar en je gaat met pensioen op je 65e jaar, dan is dat 37 jaar * 12 maanden = 444 maanden. 150.000/444 = 337 p. maand. 4000 euro per jaar ongeveer. In jouw geval is dit netto. Dit bedrag zou je dus moeten sparen als je het geld in een oude sok bewaard. Dit is teveel om nu te sparen en dat hoef je ook niet te doen. Hieronder staat een uitleg waarom niet.

Je zegt dat je per jaar bruto 1800 wil sparen. Volgens mij kan je dit niet zelf regelen via je brutoloon, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga ervan uit dat je 1800 van je nettoloon gaat sparen.

Met 1800 per jaar bouw je dan het volgende op:

Stel je leeftijd is 28 jaar. Dan betaal je 65-28=37 jaar * 1800 = 66600 Het bedrag is in feite veel meer, omdat je jaarlijks het bedrag op de bank kan zetten, of kan beleggen. Als je het vast zet tegen 4% rente, dan heb je een pot van 117.000 als je 65 bent.

Het is aan te raden om je gespaarde bedrag te beleggen. Dit kan je risicovol of defensief beleggen.

Een pensioeninstantie doet dit ook. Je kan bijv. 30% in aandelen beleggen 30% in onroerend goed en 40% op de bank. Bij je eigen bank hebben ze beleggingsfondsen waar je een keuze in kan maken. Dit kost je slechts 0,3% aan koop en verkoopkosten. Je moet wel discipline hebben om dit geld NIET te ge-bruiken. Een gemiddeld rendement van 7% over 30 jaar is heel goed mogelijk. Je zal wel ieder jaar meer moeten sparen, omdat door de inflatie het geld steeds minder waard wordt.

Je zal 1,2% (op dit moment) vermogensbelasting moeten betalen over je gespaarde kapitaal, maar dat weegt niet op tegen de kosten die de pensioeninstantie inhouden op je ingelegde premie.

Risico: stel als je langer blijft leven dan de gemiddelde levensverwachting, dan bestaat de kans dat in je laatste jaren je pot geld op is. Je hebt dan alleen je AOW.

Voordeel: het geld is altijd van jou en je mag er mee doen wat je wilt. Blijft er nog geld over na je over-lijden, dan is het restant voor de nabestaanden.

Persoonlijk denk ik dat 1800 nu wel voldoende is, maar denk dat 2000 veiliger is. Verhoog dit bedrag ieder jaar met het inflatiecijfer. Dus stel inflatie 2006 is 2.5% dan spaar je volgend jaar 2050.

Dat je zelf je pensioen gaat sparen, vind ik de beste optie. Je bent en blijft de baas over je eigen geld en bent niet afhankelijk van de pensioeninstantie. Als je arbeidsongeschikt raakt, heb je wel een probleem. Het is dus niet zo 1,2,3 uit te leggen wat voor jou de beste keus is. Je kan over 5 jaar ook weer bij een andere baas zitten waar je wel pensioen kan gaan sparen.

• adv

Je kan altijd mailen voor een vrijblijvende afspraak…

• Simon Kabelfoon

Kijk, da's toegevoegde waarde!!

Je kan ook de gouden gids pakken en onder de “P” van pensioenadviseurs zoeken.

ADV, het is “not done” om prikkers uit te nodigen contact met je te zoeken (hoe goed ze er misschien ook mee geholpen zijn/worden).

• rudi

W je rekent niet helemaal goed ofzegt het althans niet helemaal goed. Bedoelt het wel heel goed. Tipje van de sluier. Let eens op de 30% en 40% en de franchise.

• W

Als je het nog iets meer zou kunnen verduidelijken, dan ben ik daar zeer erkentelijk voor. Na het opnieuw lezen zie ik namelijk niet wat er anders zou moeten zijn. De 40% gebruik ik toch nergens?

Ik ga van het volgende uit:

30% AOW

70% Pensioen

100% totale uitkering

Die 70% bouw je op over 40 jaar.

• Marrk

Volgens mij klopt het gewoon hoor W