pensioen werk/uitkering

• jo

even uitleggen

Vanwege mijn gezondheid werk ik partime en krijg hier zoveel voor dat ik nog maar 140 euro aanvullende bijstanduitkering heb.Totaal inkomen is 769 euro,daar kan ik mee rondkomen.

Nu mijn vraag,hoe zit het zometeen als ik mijn pensioenleeftijd heb.

Hoeveel euro is pensioen en stopt dan de uitkering als het pensioen hoger,is of gaat men het verreken.

alvast bedankt voor het antwoord

• Jan B.

Alleenstaande AOW

- Met heffingskorting Zonder heffingskorting

Bruto* € 930,17 € 930,17

Loonheffing € 15,33 € 152,91

Netto € 914,84 € 777,26

Ziekenfondspremie 80,06 € 80,06

Netto € 834,78 € 697,20

• jo

wat bedoel je met of zonder heffingskortingen,dat zijn die van de belasting toch,welke heffinsgkortingen bedoel je. Maar zou je die dat niet meer krijgen dan.

• Hans

Na de 65 krijg je normaal gesproken AOW en pensioen. Dit moet voldoende zijn om van rond te komen. Als je onder het bestaans minimum komt heb je mogelijk aanspraak op een bijstands uitkering.

Bedenk dat na de 65 je minder belasting betaald omdat je minder socialepremies hoeft te betalen.

• Jan B.

Op het AOW-pensioen houdt de SVB loonheffing in. Loonheffing bestaat uit loonbelasting en premie voor de Algemene nabestaandenwet (Anw) en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

U heeft recht op kortingen op de belasting en premie volksverzekeringen die u moet betalen over uw AOW-pensioen. Dit zijn de heffingskortingen. De SVB houdt automatisch rekening met de algemene heffingskorting. Daarnaast houdt de SVB ook rekening met de ouderenkorting en, als u het AOW-pensioen voor een alleenstaande ouder ontvangt, de aanvullende ouderenkorting. Als u verzekerd bent voor het ziekenfonds houdt de SVB ook ziekenfondspremie in.