Nadelen Levenloopregeling

• Cynthia

Hallo,

Ik lees alleen maar voordelen van een levensloopregeling, maar zijn er ook nadelen??

Ik heb nl de volgende vraag gesteld bij mijn pensioenverzekeraar die ook de levensloopregeling gaat regelen:

Heeft het meedoen aan de levensloopregeling gevolg voor de hoogte van een evt. 13e maand, vakantiegeld en mogelijke ww-uitkering?

Mijn pensioenverzekeraar kon daar geen antwoord op geven. Weet iemand het hier wel?

Groet Cynthia

• Jeroen

Over de opbouw in de levensloopregeling wordt geen loonbelasting en premies volksverzekering geheven. Er hoeft pas loonbelasting te worden betaald als de ingelegde tegoeden worden opgenomen. Dat heet de omkeerregel.

Over de inleg op de levensloopregeling zijn wel premies voor werknemers-verzekeringen verschuldigd. Het inleggen op de levensloopregeling heeft daardoor geen negatief effect op de hoogte van een eventuele toekomstige uitkering op grond van de werknemersverzekeringen, zoals WW en WAO. Bij de berekening van de hoogte van de uitkering wordt namelijk gekeken naar het loon inclusief de inleg in de levensloopregeling.

Voor wat betreft 13e maand en vakantiegeld zou u hier volgens mij dezelde conclusie mogen trekken.

Mvg, Jeroen

• robbie

Belangrijkste nadeel van de levensloop is dat de werkgever wel moet meewerken (tenzij je het alleen maar gebruikt om te sparen voor een hoger OP op pesioenleeftijd). Als je genoeg gespaard hebt en je wilt er een jaartje tussenuit, kan dat alleen met toestemming van de werkgever. Werkt die niet mee, jammer dan.

• Simon Kabelfoon

Er zijn een aantal wettelijk geregelde verlofvormen (zoals ouderschapsverlof) waaraan de werkgever moet meewerken!

• robbie

en daarmee heb je zo'n beetje de enige belangrijke genoemd!

• robbie

Wat ik eigenlijk bedoelde duidelijk te maken is dat iedereen die denkt er een jaartje tussenuit te kunnen wel eens bedrogen uit kan komen

• Simon Kabelfoon

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.

Met name het kleiner middenbedrijf en kleinbedrijf zit (naar het zich laat aanzien) niet te wachten op sabbaticals van personeel.

• Cynthia

Thanx voor alle reacties.

• Paul

Als je de financiële ruimte hebt, zou ik adviseren om gewoon vol mee te doen aan levensloop (via een bancair product). Maar ja, de pijn zit hem in het netto besteedbaar inkomen nu. Voor de modale werknemer betekent storten van 12% bruto salaris in de levenslooppot een netto inkomensachteruitgang van ongeveer 10%. Dat is vaak wel even slikken.

• peter

Als jonge mensen met eenlaag inkomen in 2006 bv € 1000,– sparen, dat is dat gespaarde bedrag nu goed voor bv 15 dagen verlof. Over 20-30 jaar, als het salaris behoorlijk is gestegen, dan is dat zelfde gespaarde bedrag goed voor heel wat minder vrije dagen.