pensioenopbouw

• Sanne de Mooij

Ik ben door mijn werkgever met terugwerkende kracht bevorderd naar een hoger inschaling. Dit komt omdat mijn functie hoger was ingeschaald dat ik werd uitbetaald zijn we tot ontdekking gekomen.

Door omstandigheden was hij dat vergeten door te geven aan P&O. Inmiddels is dit gebeurd. Wie kan mij vertellen of de achterstallig loonbetaling nadelinge ige gevolgende heeft voor mijn pensioenopbouw?

• Simon Kabelfoon

Is mede afhankelijk van de soort pensioenregeling.

Eindlloon, middelloon of beschikbare premie-regeling??

• xx

Als er met terugwerkende kracht een salarisstijging is toegekend, is het verstandig om dit door te geven aan de tussenpersoon of als de pensioenaanspraken zijn verzekerd bij een pensioenfonds.

Op basis van het hogere salaris zal dan het pensioen moeten worden herberekend. Deze zal, ervan uitgaande dat het pensioengevend jaarsalaris niet is gemaximeerd, toenemen.

De werkgever zal dit moeten doen. Van belang is wel de peildatum. Vaak is dit 1 januari van ieder jaar. Mocht het zo zijn dat de salarisverhoging bijv. per 1 februari 2005 is toegekend, dan zal pas de aanpassing van toepassing zijn per 1 januari 2006.