ABP trekt pensioenjaren af

  • akkie

    Ik zat ons pensioenoverzicht eens te bekijken en kwam iets vreemds tegen over het jaar 2003.

    In het jaar 2002 had mijn man (die sinds 20 januari voor 100% in de wao zit, hij was rijksambtenaar) 38.80 dienstjaren opgebouwd

    In het jaar 2003 werd er 1,7 jaar van af getrokken en ? 165 van de opbouw, toen had hij nog 37,10 dienstjaren opgebouwd.

    Ik heb pas een aangetekende brief gestuurd en gevraagd waarom ze dat gedaan hadden.

    We kregen toen een brief terug over compensatiejaren die ze tot 2002 wel hadden vermeld op het overzicht, maar in 2003 er weer van af hadden getrooken ivm met leeftijd?????????

    Wij hebben nooit bericht gehad dat zoiets bestond Compensatiejaren,?????? ik heb nog gevraagd waarom hebben wij daar nooit bericht van gehad, ja dat konden ze ons niet vertellen.

    Ik ben een vrouw die alle briefjes van zoiets bewaard.

    Maar compensatiejaren wat dat nu weer zijn ik heb geeeeeeeeeeen idee.

    Kunnen jullie mij eens uitleggen in verstaanbaar nederlands, zodat wij dit kunnen begrijpen, wat dat nu weer is, en waar het beschreven staat in de wet o.i.d.

    Ze zeggen wel ja als u nu 65 wordt komen deze jaren er weer bij???????

    Maar dat hebben we niet zwart op wit, dat vraag ik nog wel even hoor. kan er weer wat bij in de map.

    gr.akkie

  • akkie

    p.s. dit moet zijn 20 januari 1999

    gr. akkie

  • marjan

    Sinds welk jaar zit uw man in de WAO en wat is zijn geboortejaar? Als WAO-er bouw je tot je 62e jaar ABP-pensioen op. Bij een ao-klasse van 80% of meer is dat volledige opbouw. Ik heb wel meer gezien dat men de diensttijd tijdens een WAO niet meer vermeld in het overzicht; echter bij 65 jaar worden deze wel meegeteld.

    Compensatiejaren zijn mij overigens ook niet bekend.

  • akkie

    Hij zit sinds 20 januari 1999 in de wao voor 100%

    Geboren 04-09-1943.

    Maar ik vind het zo vreemd dat je daar helemaal geen bericht van hebt gehad, ik had ook beter moeten opletten natuurlijk, in november 2004 krijg je het overzicht 2003, en het is me toen niet opgevallen.

    vr,gr akkie

  • akkie

    Naar aanleiding van mijn e-mail naar het ABP over het

    overzicht van ons pensioen, kreeg ik een onbevredigend

    antwoord.

    Ik wil graag zwart op wit, wat de reden is van het voorval,

    en waar ik dit kan vinden in de wetten, daar ik navraag gedaan

    heb, en niemand er ooit van gehoord heeft dat dit zomaar mag

    gebeuren, dat in het overzicht van 2003 het aantal pensioenjaren met

    1.70 is verminderd, en het Ouderdomspensioen met € 165

    De FPU jaren hebben die we hebben opgebouwd, zouden bij

    ons pensioen en pensioenjaren komen, maar dat zie ik ook nergens.

    Pensioenoverzicht 2000 op 1 januari 2000 is uw opgebouwde

    Ouderdomspensioen zonder AOW gehuwd f 17.552 bruto

    Het aantal pensioenjaren 36,79

    Pensioenoverzicht 2001 op 1 januari 2001 is uw opgebouwde

    Ouderdomspensioen zonder AOW gehuwd € 8560 bruto

    Het aantal pensioenjaren 37,80

    Pensioenoverzicht 2002 op 1 januari 2002 is uw opgebouwde

    Ouderdomspensioen zonder AOW gehuwd € 9154 bruto

    Het aantal pensioenjaren 38,80

    Pensioenoverzicht 2003 op 1 januari 2003 is uw opgebouwde

    Ouderdomspensioen zonder AOW gehuwd € 8989 bruto????

    Het aantal pensioenjaren 37,10???????

    Pensioenoverzicht 2004 op 1 januari 2004 is uw opgebouwde

    Ouderdomspensioen zonder AOW € 9271 bruto.

    Het aantal pensioenjaren 38,10

    Pensioenoverzicht 2005 op 1 januari 2004 is uw opgebouwde

    Ouderdomspensioen zonder AOW gehuwd volgens de prognose

    Op 65 jarige leeftijd € 9882 bruto

    Het aantal pensioenjaren was nog niet vermeld

    gr.akkie

  • hans

    compensatiejaren zijn de jaren vanaf je vijftiende jaar totdat de wet aow in werking kwam. er zijn mensen die daardoor nooit aan hun volle vijftig jaar komen. de jaren die ze dus niet verzekerd zijn geweest voor de aow noemen ze dus de compensatie jaren. die worden meestal bij het bereiken van de aow-uitkering stilzwijgend toegekent. dan krijg je de volle aow.

    persoonlijk kwam ik drie jaren te kort vanaf mijn vijftiende jaar tot aan mijn achtiende jaar. die drie jaren noemen ze compensatiejaren die meesal altijd worden meegerekent bij het berekenen van je volle aow-pensioen.

    prettig weekend,

    hans.

  • akkie

    Zie 2002 en 2003 pensioenjaren……eraf waarom???????????

    akkie

  • akkie

    Ik geloof dat er hier ook niemand iets van snapt, pensioen.pagina, de uitleg??

    akkie

  • xx

    Akkie,

    Onderstaande is eveneens van belang en kan gevonden worden in het pensioenreglement respectievelijk zal moeten nagevraagd bij het ABP:

    Pensioenregelingen zijn aan veranderingen onderhevig. Van belang is hoe de premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid is geregeld.

    In de situatie van uw man is er, ik zeg erbij onder voorbehoud, volledige premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid waardoor de pensioenopbouw voor 100% doorloopt. Het ABP heeft dan de premiebetaling voor de pensioenopbouw overgenomen.

    Van belang is of de oorspronkelijke pensioentoezegging bij arbeidsongeschiktheid in stand blijft, of dat deze mee verandert bij verandering van de pensioentoezegging (regeling).

    Mocht het zo zijn dat de oorspronkelijke toezegging in stand blijft, dan dient u uit te gaan van de pensioentoezegging op het pensioenoverzicht van 1999.

    Mocht het zo zijn dat veranderingen in de pensioentoezegging ook van toepassing zijn voor arbeidsongeschikten, dan zult u moeten informeren naar die veranderingen.

    Wellicht dat een en ander dan duidelijker wordt.