werken in Noorwegen, NL-werkgever

• Anne

Ik ga langdurig wonen in Noorwegen maar blijf werken voor mijn Nederlandse werkgever.

Volgens het ABP blijf ik bij hun pensioen opbouwen. Echter ben ik straks verplicht verzekerd in Noorwegen.

Van www.norks.nl:

“Een persoon die in Noorwegen in een dienstverband werkt is verplicht verzekerd, ook al is hij/zij geen ingezetene zoals hierboven beschreven. Het is hierbij essentieel dat het werk in Noorwegen is. De werkgever hoeft niet Noors te zijn of hoeft hier geen kantoor te hebben.”

Je hebt in Noorwegen een vergelijkbaar systeem met pensioenpijlers.

Pijler 1: AOW (No: basisverzekering)

Pijler 2: aanvullende verzekering

Ik neem het volgende aan voor pijler 1.

Ik krijg gedeeltelijk Nederlandse AOW van 32% (15 t/m 30 jaar) vanaf mijn 65e. Ik

krijg gedeeltelijk Noorse AOW (31 t/m 67 jaar) vanaf 67 jaar. Klopt dit?

En hoe zit het met pijler 2? Want zie opmerking ABP.

• Just (JoHo)

AOW: lijkt me inderdaad te kloppen.

Aanvullend: zie oa de site die je zelf noemt (www.norsk.nl). Het lijkt er op dat je 2 aanvullende pensioenen opbouwt, 1 in NL (zoals ABP al aangeeft), en 1 in NO. Maar het jan natuurlijk ook zijn dat ivm belastingverdragen oid, er maar 1 wordt opgebouwd. Ik neem aan dat je voor opbouw Aanvullend Pensioen in NO ook daar belasting moet betalen?

www.norsk.nl: Aanvullend pensioen

Om recht te hebben op een aanvullend pensioen naast het basispensioen, moet u minimaal drie jaar zogenaamde pensioenpunten hebben opgebouwd, bijvoorbeeld door inkomen uit werk. De hoogte van het aanvullend pensioen is afhankelijk van:

hoeveel jaar u pensioenpunten heeft opgebouwd,

hoe hoog het inkomen was,

het gemiddelde aantal pensioenpunten over alle jaren.

Het belastingkantoor stelt jaarlijks vast hoeveel pensioenpunten u heeft verdiend op basis van het inkomen uit werk. Alleen inkomen dat hoger is dan het basisbedrag (zie basispensioen), levert pensioenpunten op. Tevens worden er ook bovengrenzen gehanteerd: vanaf 1992 telt inkomen van tussen de zes en twaalf keer het basisbedrag slechts voor eenderde mee. U kunt maximaal 7 pensioenpunten in een jaar verdienen.