verlaging pensioenpremie werkgevers

• Teveelbetaler?

Via via hoorde ik dat er bureaus zijn die de opbouw en hoogte van de pensioenpremie (die van de werkgever wel te verstaan) onder de loep nemen en tot 20% kunnen besparen op de hoogte hiervan.

Weet iemand hier iets van? 20% is een behoorlijk percentage, ik vraag me af op welke aspecten geld terug gevraagd kan worden.

• Simon Kabelfoon

Is best mogelijk, dat deze besparingen gerealiseerd worden.

Wanneer er bijvoorbeeld nu allemaal individuele pensioenpolissen lopen bij een verzekeraar die bovendien bijvoorbeeld een relatief hoge overlijdensrisicopremie berekent, kan er fors bespaard worden door de opbouw ouderdomspensioen echt collectief onder te brengen en de dekking voor overlijdensrisico bij een “goedkope” verzekeraar.

Verwacht alleen, dat dat bij het merendeel van de ondernemingen die situatie niet zal worden aangetroffen.

Roepen, dat je dus “altijd” 20% kunt besparen komt dan ook niet heel geloofwaardig over (of heel Nederland zit al jaren te slapen).

Zou wel eens zo'n voorstel willen zien van die bureau's en die vergelijken met de lopende regeling in een onderneming.

Benieuwd hoeveel adders er onder het gras blijken.

• Teveelbetaler?

Het opmerkelijke is dat ze juist collectieve contracten onder de loep nemen, en door de polissen juist te individualiseren weten ze de premie voor een werkgever aanmerkelijk te verlagen.

• Simon Kabelfoon

Ik zie dan alleen die mogelijkheid, wanneer men overstapt van garantiekapitalen naar waardeopbouw in beleggingen.

Wanneer dat zo is, is er natuurlijk geen echte vergelijkbaarheid meer en kan je door het “vaststellen” van rekenrendementen de hoogte van de premie fors beinvloeden.

Maar goed, het is nu voor mij niet meer dan een melding van een “mogelijkheid” zoals in de eerste prik, zou graag iets meer concrete info willen hebben (wie biedt dit aan en wat wordt er dan concreet aangeboden?).

• Teveelbetaler?

Ik kreeg onderstaande tekst doorgestuurd. Er zijn blijkbaar meerdere bureaus die zich op dit vlak inzetten.

Geld terug… van uw pensioenpremies?

Als werkgever betaalt u al vele jaren pensioenpremies. Een grote kostenpost voor uw organisatie, maar een uitgave waar u en uw medewerkers later veel profijt van hebben. Als het goed is tenminste! Het is waarschijnlijk dat u tussen de 15 en 20% teveel aan premies betaalt. Geld dat u beter kunt besteden aan een betere pensioenvoorziening of een beter resultaat. Tijd om in te grijpen dus! Wij garanderen dat u reële premies betaalt bij uw maatschappij.

Waar zit dan de ruimte?

Eenvoudig! In het ‘vet’ van uw collectieve pensioencontract. Het ‘vet’ bestaat uit overbodige kosten, te hoge inhoudingen en ‘grijze’ honoreringen, die zijn verrekend in uw totaalpremie. De ervaring leert dat het veel gehanteerde ‘one size fits all-principe’ helemaal niet tot de goedkoopste oplossing leidt, laat staan tot tevredenheid. Het uitsplitsen van de collectieve pensioenpremie naar de individuele behoeften, blijkt in de praktijk niet alleen veel voordeliger te zijn, maar ook in een kwalitatief beter pensioen te resulteren.

Is het wel de moeite waard?!

Absoluut! Reken maar mee. Voor één personeelslid met een modaal salaris betaalt u als werkgever al gauw €. 2.500,- per jaar aan pensioenpremie. Hier valt €. 375,- tot €. 500,- op te besparen. Bij vijftig modaal-verdieners bespaart u zo bijna €. 19.000,- tot €. 25.000,-, bij honderd het dubbele. En dat niet éénmalig, maar ieder jaar opnieuw. Tel uit uw winst!

Wie gaat alles uitzoeken?

Wij! U hoeft niet veel te doen voor het terugkrijgen van uw geld. Wij verzorgen de ‘papierwinkel’ en staan garant voor een snelle afhandeling. Het enige dat we van u vragen, is ons inzicht te geven in de benodigde gegevens. Uw nieuwe pensioencontract zal 15 tot 20% voordeliger uitvallen. In dit netto voordeel zijn alle kosten voor actuariële, juridische en fiscale perfectionering verwerkt. Er zijn dus geen eenmalige of jaarlijkse kosten. Alles is al verwerkt in het netto voordeel! Simpel en duidelijk

• Paul

Opmerkelijk verhaal. Wie zijn die jongens?

• xx

Ik zal wel een willen weten wat de dekkingen zijn van deze collectieve contracten die zij bedoelen? Rentedekking (gegarandeerde uitkering) of kapitaaldekkingen (niet gegarandeerde uitkeringen).

Beide hebben plussen en minnen. Het verhaal is mij even te kort door de bocht, daar er, ook in actuarieel opzit, flinke verschillen zitten tussen beide verzekeringsvormen. Laat staan de nu van toepassing zijnde wettelijke regels.

Het opsplitsen van collectieve contracten naar individuele contracten hoeft, ik herhaal, hoeft helemaal niet voordeliger te zijn.

Wat bij mij de vraag oproept is voor welke doelgroep dit bestemd is.

Voorzichtigheid is geboden.

• Teveelbetaler?

Zou het puur met een rente-/kapitaalconstructie te maken hebben? Of zijn er wellicht andere aspecten die ze doorlichten, waardoor de premie verlaagd kan worden. Ze hebben het ook over “overbodige kosten, te hoge inhoudingen en ‘grijze’ honoreringen, die zijn verrekend in uw totaalpremie”.

• Simon Kabelfoon

Da's vooral mooie taal om binnen te komen.

Natuurlijk zit er “vet” op de premies om het zo te noemen, de kachel dient ook bij pensioenuitvoerders te roken en enige reserves aanleggen (met name bij rente-dekking) is ook redelijk.

Een verschil tussen rente-dekking en kapitaaldekking, waarbij een doelvermogen wordt bepaald op basis van een aanname van een rekenrente op einddatum (ouderdomspensioen) en lopende de polis (nabestaandenpensioen) kan fors oplopen.

Zeker wanneer de kapitaaldekking wordt berekend op een veronderstelde rekenrente van bijvoorbeeld 5,5% (echt die offertes kom ik nu nog tegen).

Is zoals xx (naar ik meen) stelde geen vergelijk, anders dan het vergelijk op premie.

Komt nog steeds bij, dat een vergelijkbare individuele dekking nagenoeg onmogelijk (of men bouwt alle provisie in) goedkoper kan uitpakken dan een vergelijkbare collectieve regeling.

Wat ik totnogtoe lees doet vermoeden, dat er meer dan 1 adder onder het gras zit.

Is er concreet een naam te noemen van de instantie die zich van deze uitingen bedient?? Ben zeer benieuwd.

• Jeroen

Ik sluit mij graag aan bij de mening van Simon. Dergelijke berekeningen zijn zo vaak gemaakt door mij dat ik dit verhaal als een broodje aap beschouw.

Een goedkope manier wellicht om binnen te komen?