bij een tussenberekening voor het aow -pensioen kwam ik in aanmerking voor een alleenstaandepensioen van 100%.
bij de beslissing hierover werd opeens 14 % in mindering gebracht op gronden al zou ik zeven jaar niet verzekerd zijn geweest doordat ik in het buitenland verbleef.
de tijd dat ik in het buitenland verbleef was ik wel verplicht verzekerd en is er altijd premie ingehouden. ook heb ik daar een verklaring van dat mijn pensioenopbouw gewoon door bleef lopen. het ging soms ook over aanzienlijke bedragen.
met de invoering van de wet BEU in 2000 kreeg ik wel bericht van het svb dat ik mij vrijwillig kon verzekeren. wat ik ook heb gedaan. als ik dus niet verzekerd was gweest had dit niet nodig geweest.
mijn redenatie, en heb daar nooit bij stil gestaan, is dat je je eigen toch niet nog eens vrijwillig gaat verzekeren terwijl je al verplicht verzekerd bent. vraag mij dus af waar al mijn geld dan naar toe is gegaan? en mocht het zo zijn dat het svb voet bij stuk houd, want ben inmiddels in bezwaar tegen de beslissing gegaan, kan ik dan de premie die over zeven jaar is ingehouden terug vorderen?
hoe kan het svb eerst iets toezeggen en later weer tegenspreken? dan is er toch onzorgvuldig gehandeld?
vr. gr. tak.