levenslang gestraft

• tak

bij een tussenberekening voor het aow -pensioen kwam ik in aanmerking voor een alleenstaandepensioen van 100%.

bij de beslissing hierover werd opeens 14 % in mindering gebracht op gronden al zou ik zeven jaar niet verzekerd zijn geweest doordat ik in het buitenland verbleef.

de tijd dat ik in het buitenland verbleef was ik wel verplicht verzekerd en is er altijd premie ingehouden. ook heb ik daar een verklaring van dat mijn pensioenopbouw gewoon door bleef lopen. het ging soms ook over aanzienlijke bedragen.

met de invoering van de wet BEU in 2000 kreeg ik wel bericht van het svb dat ik mij vrijwillig kon verzekeren. wat ik ook heb gedaan. als ik dus niet verzekerd was gweest had dit niet nodig geweest.

mijn redenatie, en heb daar nooit bij stil gestaan, is dat je je eigen toch niet nog eens vrijwillig gaat verzekeren terwijl je al verplicht verzekerd bent. vraag mij dus af waar al mijn geld dan naar toe is gegaan? en mocht het zo zijn dat het svb voet bij stuk houd, want ben inmiddels in bezwaar tegen de beslissing gegaan, kan ik dan de premie die over zeven jaar is ingehouden terug vorderen?

hoe kan het svb eerst iets toezeggen en later weer tegenspreken? dan is er toch onzorgvuldig gehandeld?

vr. gr. tak.

• xx

Tak,

Op basis van de verstrekte informatie is het niet mogelijk om een correct antwoord te geven. Uit je verhaal lees ik dat je, ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb, in dienst bent/was bij een Nederlandse onderneming en je werkzaamheden plaatsvonden in het buitenland en dat de loonuitbetaling in Nederland plaatsvindt. Wellicht dat het loon is overgemaakt op een buitenlandse rekening.

Om voor het AOW-pensioen in aanmerking te komen moet voldaan worden aan onderstaande:

- regelmatig inwoner van Nederland;

- geen inwoner, maar als Nederlander in dienst van een publiekrechtelijk lichaam, denk hierbij bijv. aan het beroep van ambassadeur;

- geen inwoner, maar wel onderhevig aan loonbelasting van in Nederland verrichte arbeid in dienstbetrekking.

Nu zijn er ook uitzonderingen. Deze zijn beschreven in het Besluit uitbreiding en beperking kring van verzekerden volksverzekeringen 1999.

Het is niet onverstandig om dit Besluit op te vragen bij het SVB of op te zoeken op het internet. Wellicht komt je situatie erin voor en heb je wel recht op een AOW-pensioen zonder korting.

Met betrekking tot de korting van 2% per jaar is onderstaande van toepassing:

De 2% korting per jaar (7 jaar buitenland is 7 * 2%) wordt toegepast als hetzij de verzekerde niet is verzekerd hetzij verzekerde heeft nagelaten om de verschuldigde premies te voldoen.

Het vrijwillig verzekeren is inderdaad mogelijk als je woonachtig en werkzaam bent in het buitenland en er geen AOW-premie wordt ingehouden.

Ter overige informatie: de AOW-premie is een omslagpremie. Wat er per jaar uitbetaald wordt aan AOW-pensioen moet per jaar door de werkende worden opgebracht.

Ik weet niet hoe het SVB omgaat met, in jouw situatie, mogelijk, oneigenlijke geinde premies.

• tak

bedankt voor de reactie maar kan hier niks mee doen.

groeten,

tak.

• Marrk

Denk dat het volgende het geval is.

Tak is 7 jaar lang in het buitenland geweest, heeft daardoor recht op minder AOW.

In plaats van 50 jaren is Tak 43 jaren verzekerd geweest voor de AOW.

43/50e is 86%, dit verklaart de door Tak genoemde “straf” van 14%, welke dus alleen van toepassing zal zijn op het AOW bedrag en niet op zijn bij het pensioenfonds op te bouwen pensioen.

Is geen fout van het pensioenfonds, welk gewoonweg pensioen zal berekenen op basis van aantal deelnemersjaren.

Tak had dit kunnen voorkomen door die 7 jaar vrijwillig toch AOW-premie te betalen, heeft ie blijkbaar niet gedaan.

• tak

De zeven jaar dat ik in het buitenland was heb ik …..wel…..verplicht sociale premie betaald voor de aow en dat is ingehouden. Is dit zo moeilijk te begrijpen?

Als er toch verplicht sociale premie wordt ingehouden ( waar ik bewijzen van heb) dan ga je toch niet nog eens een vrijwillige verzekering daarbij afsluiten?

gr. tak

• Paul

Waarde tak,

SVB stelt dat u niet verplicht verzekerd bent geweest gedurende de 7 buitenlandjaren. xx en Marrk geven dat ook aan. En n.m.m. kunt u ook niet verplicht verzekerd zijn geweest, tenzij u in dienst bent geweest van een Nederlands publiekrechtelijk lichaam.

Ingeval er over die jaren wel premies zijn betaald (welke periode betrof het overigens?), is dat onterecht geweest. Premieafdracht staat in beginsel los van het al dan niet verzekerd zijn. Voor de volksverzekeringen geldt in beginsel dat men daar verzekerd is waar men woont. De uitzonderingen op die regel zijn beperkt, onder meer in de situatie van zgn. grensarbeiders en tijdelijke uitzending naar het buitenland.

Gegeven uw uiterst positieve reactie op de hier door anderen reeds gegeven toelichting op uw situatie, denk ik dat u weinig verdere reacties zult binnenhalen. Doelredeneringen worden namelijk niet altijd ondersteund. Maar dat is kennelijk moeilijk te begrijpen.

• tak

O.K. nogmaals bedankt voor de uitleg al begrijp ik er nog steeds niks van want heb hierover duidelijke vragen gesteld bij de instanties. Die mij nooit op deze situatie gewezen hebben.

Als er ten onrechte bij mij premie is ingehouden waar kan ik dat dan terug vragen? Em moet ik hier een advokaat voor in de hand nemen?

Vriendelijke groet,

Tak.

• N

Zie:

www.svb.nl

INTERNATIONAAL

http://www.svb.nl/internet/nl/internationaal/werken_buiten_nederland/werken_twee_eu_landen/index.jsp

…………………………………………………………………………………..

“Als u niet in Nederland woont of werkt gelden andere regels voor uw sociale zekerheid. Voor informatie daarover kunt u contact opnemen met kantoor Verzekeringen van de SVB, 020 656 5277.”

Succes !