pensioentekort

• Gep van Scheerdijk

Ik ben 63 en heb nog een pensioengat door mijn VUT. Kan nog over inkomens jaar 2003 en 2004 flink aftrekken voor de belasting. (42%) Heeft dat nog zin en hoeveel % ouderdoms uitkering kan ik hier op jaarbasis verwachten.

Vriendelijk dank

• xx

Dit heeft zin, daar de belastingdruk vanaf leeftijd 65 verminderd. Er hoeft dan geen sociale premies meer te worden betaald over de pensioenuitkeringen welke u krijgt terwijl u nu wel belastingaftrek geniet tegen een hoger belastingpercentage. Eventueel, dit is afhankelijk van de hoeveelheid spaargeld, hoeft u minder rendementsbelasting te betalen (Box 3).

U kunt gebruik maken van de reserveringsruimte, dit wil zeggen dat tot 7 jaar terug bekeken kan worden of er sprake is van een pensioengat. Indien dit zo is, dan kan deze reserveringsruimte gebruikt worden.

Het geld kan dan, dit zult u met uw tussenpersoon moeten bespreken, in een garantiepolis storten. Op deze polis zal een clausule komen te staan dat het geld aangewend dient te worden voor de aankoop van, naar ik meen, een oudedagslijfrente. De einddatum van de polis zal de pensioendatum zijn.

Mocht u het geld storten, dan is het verstandig om dit niet, gezien de korte duur waarbij de polis loopt, in een beleggingspolis te storten. Dit in verband met koersrisico's waardoor er op de einddatum een lager bedrag kan vrijkomen dat ingelegd is. Uiteraard kan het bedrag ook hoger zijn.

Het voordeel van de garantiepolis is dat u weet valt vrijvalt op de einddatum.

Het percentage ouderdomspensioen welke u vraagt is niet op voorhand te berekenen. Hiervoor ontbreken de gegevens.

Uw tussenpersoon kan voor u berekenen de hoogte van de reserveringsruimte, de hoogte van het garantiekapitaal en een voorlopige(!) opgave verstrekken van de hoogte van de oudedagslijfrente uit het berekende garantiekapitaal. Voorlopig omdat pas op de einddatum de daadwerkelijke hoogte van de oudedagslijfrente kan worden bepaald.

Succes.

• Paul

Er wordt hier gevraagd naar een aftrek over 2003 en 2004. Dan moet je toch de premie/koopsom binnen 3 maanden na afsluiting van dat kalenderjaar hebben voldaan? Aftrek is n.m.m. over die jaren niet mogelijk. Enige optie is om in 2005 gebruik te maken van reserveringsruimte. En of het lonend is om een polis op te starten (met bijbehorende kosten) voor 2 jaar: ik zou het m'n klant niet adviseren.