Paul,
Inderdaad is het eenvoudiger dat Sjaak met zijn werkgever afspraken maakt over de voortzetting van de C-polis en premiebetaling hiervan. Echter, de werkgever doet geen pensioentoezegging aan het personeel.
Waar je tegen aan loopt is dat de werkgever dan alleen voor 1 werknemer pensioen toezegt en de andere werknemers niet, ondanks het feit dat het een secundaire arbeidsvoorwaarde is.
Ik weet niet of andere werknemers hier zo blij mee zijn als ze dit ontdekken.
Met betrekking tot het hanteren van een gedeeltelijke pensioen- en lijfrenteregime polis weet ik dat verzekeraars dit wel deden, althans voor de nieuwe belastingwet van 2001.
Waar het om gaat is doordat er geen pensioentoezegging is, er een pensioentekort is vanaf 1 januari 2006. De factor A is gelijk aan € 0,00. Dit pensioentekort mag fiscaal verzekerd worden. De betaalde koopsom/premie mag in mindering worden gebracht op de inkomstenbelasting.
Er staat, zover ik mij herinner, niet vast hoe deze koopsom/premie tot stand moet komen, dat wil zeggen door eenmalige betaling (koopsom) of door periodieke betaling. Als Sjaak zijn polis individueel kan voortzetten, dan doet hij periodieke betalingen. Het probleem is echter dat pas achteraf gezien kan worden of door de premiebetaling geen bovenmatigheid is ontstaan. Mocht dit zo zijn, dan zal er nog een extra splitsing op de polis komen, namelijk nog een gedeelte welke niet onder het pensioen- en lijfrenteregime valt, echter in, laat ik het zo maar even noemen, het individuele regime valt (box 3). De premie voor het individuele gedeelte kan hij niet aftrekken van de inkomstenbelasting.
Naar aanleiding van bovenstaande weet ik niet of verzekeringsmaatschappijen nog bereid zijn om een lopende C-polis over te laten gaan in een lijfrente-kapitaalpolis.