C Polis

• Sjaak van Boggelen

Zou graag willen weten of je een C polis zelf voort kunt zetten zonder dat de werkgever er aan mee betaalt?

Ik heb momenteel een C polis bij mijn huidige werkgever waaraan ik al 4 jaar aan betaa, per 1 januari begin ik bij een andere werkgever waar geen pensioen regeling is.

Nou was mijn idee om de opgebouwde polis zelf voort te zetten i.p.v. weer een nieuwe polis af te sluiten.

Hopelijk kan iemand mij adviseren.

Alvast bedankt Groeten Sjaak.

• Paul

Op zich is dat mogelijk. Maar de pensioenpremie moet wel worden ingehouden op het salaris, en mag dus niet van een privé bankrekening worden betaald. Voorts zal moeten worden bekeken of de premie niet tot een bovenmatig pensioen leidt t.o.v. uw nieuwe inkomen.

• xx

Sjaak,

De pensioenclausule zal komen te vervallen voor het deel wat opgebouwd wordt na 1 januari 2006. Dit omdat het werkgever-werknemer dienstverband is komen te vervallen. Derhalve zal berekend moeten worden wat het premievrij pensioenkapitaal is.

Omdat je zelf de polis wilt voortzetten zal er een andere clausule op de polis moeten komen. Het betreft een clausule dat voldaan wordt aan artikel xx.xx van de wet op loonbelasting etc.etc. in verband met lijfrente als gevolg van pensioentekort.

Het probleem wat nu ontstaat is dat je op het eind van het jaar moet aantonen dat je een pensioentekort hebt en dat je betaalde premies inderdaad, zoals Paul schrijft, niet te hoog zijn zodat toekomstige bovenmatigheid ontstaat.

Wat ik niet weet is of verzekeringsmaatschappijen dit nog doen. Je zou eens via je tussenpersoon kunnen informeren of zij inderdaad nog bereid zijn om een lopende C-polis om te zetten, dit vanaf 1 januari 2006, naar een lijfrente-kapitaalpolis.

Succes

• Paul

Beste xx,

De noodzaak van die lijfrenteclausule zie ik zo 1,2, 3 niet. Is het niet eenvoudiger om met de nieuwe werkgever af te spreken dat Sjaak een pensioenregeling voor 100% eigen rekening heeft bij de nieuwe werkgever?

Overigens denk ik niet dat een verzekeraar zal meewerken aan het hanteren van gedeeltelijk pensioen- en gedeeltelijk lijfrenteregime op één polis. Royal heeft dat een tijdje gedaan, maar dat is op een administratieve chaos uitgelopen.

• xx

Paul,

Inderdaad is het eenvoudiger dat Sjaak met zijn werkgever afspraken maakt over de voortzetting van de C-polis en premiebetaling hiervan. Echter, de werkgever doet geen pensioentoezegging aan het personeel.

Waar je tegen aan loopt is dat de werkgever dan alleen voor 1 werknemer pensioen toezegt en de andere werknemers niet, ondanks het feit dat het een secundaire arbeidsvoorwaarde is.

Ik weet niet of andere werknemers hier zo blij mee zijn als ze dit ontdekken.

Met betrekking tot het hanteren van een gedeeltelijke pensioen- en lijfrenteregime polis weet ik dat verzekeraars dit wel deden, althans voor de nieuwe belastingwet van 2001.

Waar het om gaat is doordat er geen pensioentoezegging is, er een pensioentekort is vanaf 1 januari 2006. De factor A is gelijk aan € 0,00. Dit pensioentekort mag fiscaal verzekerd worden. De betaalde koopsom/premie mag in mindering worden gebracht op de inkomstenbelasting.

Er staat, zover ik mij herinner, niet vast hoe deze koopsom/premie tot stand moet komen, dat wil zeggen door eenmalige betaling (koopsom) of door periodieke betaling. Als Sjaak zijn polis individueel kan voortzetten, dan doet hij periodieke betalingen. Het probleem is echter dat pas achteraf gezien kan worden of door de premiebetaling geen bovenmatigheid is ontstaan. Mocht dit zo zijn, dan zal er nog een extra splitsing op de polis komen, namelijk nog een gedeelte welke niet onder het pensioen- en lijfrenteregime valt, echter in, laat ik het zo maar even noemen, het individuele regime valt (box 3). De premie voor het individuele gedeelte kan hij niet aftrekken van de inkomstenbelasting.

Naar aanleiding van bovenstaande weet ik niet of verzekeringsmaatschappijen nog bereid zijn om een lopende C-polis over te laten gaan in een lijfrente-kapitaalpolis.

• Paul

Beste xx,

Allereerst: leuke discussie!

Het punt van de toezegging aan één werknemer lijkt me weinig problematisch. Het schept geen precedent in het kader van het groepsvermoeden, en als e.e.a. voor 100% eigen rekening is, heeft de werkgever weinig “last” van de toezegging.

Het splitsen van een polis in een pensioen- en lijfrentedeel wordt, voor zover ik weet, mometeel niet meer gedaan. Verzekeraars hebben al genoeg praktische problemen als het gaat om polissen waarop gedeeltelijk het lijfrenteregime en gedeeltelijk box 3 van toepassing is (tussentijdse waardeopave box 3 deel etc.).

Je opmerking omtrent de factor A zit er m.i. een jaar naast. Voor de aftrek 2006 reken je met de gegevens 2005. En toen had Sjaak dus èn een ander inkomen èn wel degelijk een factor A. Maar goed, dat is een kwestie van rekenen. Met andere woorden: een groot deel van voortgezette premiebetaling in 2006 zal zo in box 3 belanden, en niet tot aftrek leiden. Dat komt pas weer in 2007.

Zoals je ongetwijfeld bekend zal zijn, staat de fiscus niet toe om op een pensioenpolis vanuit privé betaalde premies in aftrek te brengen als lijfrentepremie. Als men dat wil, moet de polis ingrijpend worden aangepast.

Mijn conclusie is dan ook: toch maar in de pensioenkoker gieten, en als de werkgever dat niet wil, toch eens ernstig overwegen om de polis premievrij te laten maken en een nieuwe lijfrenteverzekering te sluiten.

• xx

Beste Paul,

Dit is inderdaad een leuke discussie.

Met betrekking tot een eventuele precedent van groepsvermoeden: ik ben en blijf er voorzichtig mee.

Je opmerking met de factor A inzake een jaar ernaast is terecht. De regels hiervoor zijn aangepast. Het zat (zit) nog steeds in mijn hoofd dat de factor A betrekking heeft op het lopende jaar in plaats van het jaar ervoor.

Ik ben het met je conclusie eens. Lukt het niet om met de werkgever eens te worden over voortzetting van de pensioenpolis, dan deze premievrij maken en een lijfrenteverzekering sluiten.