Valse verklaring nabestaandenpensioen

• Anne

Mijn man en ik zijn sinds december 1987 getrouwd. Sinds 2001 leven wij niet meer samen maar zijn nog steeds gehuwd. Reden om niet te scheiden voor mijn man is o.a. dat ik aanspraak heb op zijn nabestaandenpensioen en dit opbouw door het aantal jaren dat wij getrouwd zijn. Sinds 2002 is hij met pensioen. Ik heb zelf een baan en heb nooit aanspraak gemaakt op een deel van zijn pensioen.

Nu heb ik contact opgenomen met zijn pensioenfonds en ben er achter gekomen dat er helemaal geen nabestaandenpensioen meer is. Hij heeft zijn partnerpensioen omgezet in een extra oudedagspensioen. Nu blijkt dat dat hij een “verklaring inzake uitruil van het levenslange partnerpensioen” heeft ondertekend en mijn handtekening heeft vervalst. Ik heb een kopie van de verklaring vandaag ontvangen en ben bezig een brief te schrijven naar zijn pensioenfonds. Ik ben benieuwd of iemand weet wat ik hier mee kan doen.

Ik kan wel aangifte gaan doen, tenslotte heeft hij valsheid in geschrifte gepleegd, maar daar krijg ik mijn nabestaandenpensioen niet mee - hooguit kan hij een weekje zitten. Is zijn pensioenfonds verplicht de boel terug te draaien? Het is duidelijk niet mijn handtekening! Of moet ik dit via een advokaat doen?

• xx

Als er daadwerkelijk valsheid in geschrifte is gepleegd en u maakt dit kenbaar aan het pensioenfonds, zullen zij het uitgeruilde nabestaandenpensioen weer moeten verzekeren (de boel weer terug draaien).

Wellicht is het niet onverstandig om te informeren naar de voorwaarde voor het ongedaan maken van de uitruil van partnerpensioen voor een hoger ouderdomspensioen. Het pensioenfonds zal/kan misschien aanvullende voorwaarden stellen, bijv. een bewijs dat u sinds 2001 niet meer samenwoont maar nog wel gehuwd bent.

Is er geen sprake van scheiding van tafel en bed?

M.vr.gr,

• Anne

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb het pensioenfonds vandaag per brief en fax laten weten dat er valsheid in geschrifte is gepleegd door mijn echtgenoot en gevraagd welke stappen er ondernomen kunnen worden om dit ongedaan te maken. Of er sprake is van scheiding van tafel en bed weet ik eerlijk gezegd niet, omdat ik niet precies weet wat het inhoudt. Wij wonen al sinds 2001 niet meer samen, maar hebben nooit een verzoekschrift o.i.d. naar de rechtbank gestuurd. Ik heb een baan, geen kinderen en kan mijzelf financieel onderhouden. Wel is het zo dat wij getrouwd zijn onder huwelijkse voorwaarden, maar ik heb begrepen dat dit geen invloed heeft op het nabestaandenpensioen.

• A. Ower

Erg sneaky!

Ik neem aan dat u in ieder geval aangifte zult moeten doen. Er zal immers toch onderzocht moeten worden of inderdaad sprake is van vervalsing.

• Paul

Ik denk dat het belang van Anne niet zozeer het strafrechtelijke traject is, maar het civiele traject. Immers, zij heeft schade door de valse handtekening. Die schade kan zij via een onrechtmatige daad procedure op haar man verhalen. Een tweede insteek zou kunnen zijn te stellen dat de pensioenuitvoerder een steek heeft laten vallen. Die heeft de handtekening immers zonder verificatie geaccepteerd. Afhankelijk van het moment waarop e.e.a. heeft plaatsgevonden, is zo niet voldaan aan de Wet Identificatieplicht, hetgeen een verwijtbaar handelen van de pensioenuitvoerder (en schadevergoedingsplicht) oplevert.

Het lijkt me niet verstandig direct met het grove geschut uit de kast te komen. Eerst maar eens de pensioenuitvoerder vragen om een toelichting, en hoe ze denken hun fout glad te strijken. Procederen is een kostbare hobby, en er bestaat altijd nog de kans dat de rechter negatief oordeelt.

• Anne

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties. Mijn intentie is inderdaad eerst af te wachten hoe de pensioenuitvoerder reageert en of zij hier iets mee gaan doen. Ik verwacht van ze dat ze de boel terugdraaien en het teveel betaalde pensioen bij mijn man gaan verhalen. Mijn tweede stap is een advocaat in handen te nemen die een verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank indient. Mocht het noodzakelijk zijn, dan zal ik zeker aangifte doen voor valsheid in geschrifte en dit meenemen in de echtscheiding. Het ligt niet in mijn aard een man van (inmiddels) 68 jaar het leven zuur te maken maar mijn vertrouwen heeft een behoorlijke deuk opgelopen. Tot op de dag van vandaag blijft hij mij dat worstje voorhouden van “niet scheiden want dan bouw je nabestaandenpensioen op”. Het klinkt misschien bitter maar ik stel mij zo voor dat hij geniet van de gedachte “als ik straks dood ben denkt ze dat er wat is en dan krijgt ze een verrassing - helemaal niks”. Ik ben er ook 100% van overtuigd dat hij nooit heeft bedacht dat ik hier voortijdig achter zou komen

Destijds heb ik huis en haard achtergelaten, gaan werken en bouw pas sinds 2001 zelf pensioen op. Ik ben inmiddels 52 jaar dus vind ik wel dat ik recht heb op een beetje van zijn nabestaandenpensioen. Zodra ik wat hoor van de pensioenuitvoerder, laat ik hier een bericht achter.

Met vriendelijke groet,

Anne

• Bert

Als er gescheiden wordt heeft u, naast het recht op een nabestaandenpensioen, ook recht op de helft van het uit te keren ouderdomspensioen. Het huwelijksregime is daarop niet van invloed.

Zodra iemand met pensioen gaat wordt er niet meer verder pensioen opgebouwd: het alsnog opbouwen van (meer) nabestaandenpensioen is dus onzin.