pensioenpremie tijdens levensloop

• Gerard Verveen

Weet iemand hoe het zit met het betalen van pensioenprmie tijdens de periode dat je “geniet” van je levensloopuitkering? Is de werkgever verplicht de werkgeversbijdrage door te betalen? Ik kan er niets over vinden. Het schijnt niet geregeld te zijn en ik word verwezen naar wat er in het reglement van de werkgever staat. Vreemd dat elke werkgever dit zo maar zelf kan bepalen. Met name in de laatste jaren voorafgaand aan je pensioen kan de premie wel eens erg hoog zijn!

Wat als er niets in het reglement staat? Goedheid van de werkgever? Dan zie ik de bui al hangen!

Gerard Verveen

• Paul

De pensioenopbouw kan doorlopen op basis van het bedrag dat wordt opgenomen uit de levensloopregeling voor een tijdelijke onderbreking (dus niet vroegpensioen). Dit wordt immers ook belast als loon in de opnamefase. Opbouw o.b.v. het normale salaris gedurende die periode is discutabel, volgens de belastingdienst kan dat niet. En inderdaad: dit is een kunnen. Of dat ook zou wordt afgesproken tussen werkgever en -nemer, is een kwestie van onderhandelen.

Aangezien de levensloopregeling per 2006 wordt ingevoerd, vindt u daar nu nog niets over in het pensioenreglement.

• Just

Over het ivm levensloop opzij gezette bedrag is toch pensioenpremie betaald? Dat gebeurd toch over loon VOOR aftrek levensloop? Of gaat levensloop er af en wordt op basis daarvan pensioenpremie bepaald?

Just

• Gerard Verveen

De inhouding pensioenpremie en het werkgeversdeel blijven gelijk aan het normale salaris wanneer er wordt gespaard voor de levensloop. Wanneer de levensloop wordt uitgekeerd om bij voorbeeld vroegpensioen te nemen is het nog maar de vraag wat er dan aan pensioenpremie moet worden betaald en door wie? Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan postbus 51, die weten het niet en hebben advies gevraagd aan het ministerie. Daar bericht van gehad dat ze over 15 werkdagen kunnen antwoorden. Het ligt dus nog niet zo gemakkelijk. Ik zal de uitslag op dit forum plaatsen.

Gerard Verveen

• Paul

Dit staat op de website van het ministerie van financiën.

"Artikel 19 en 19g Wet op de loonbelasting 1964

Artikel 19 en 19g, tweede lid, Wet op de loonbelasting 1964

Opname levenslooploon en opbouw van pensioen (Vraag & Antwoord 05-035 d.d. 220805)

Vraag

Mag pensioen worden opgebouwd tijdens de verlofperiode waarin loonvervanging wordt gefinancierd met levenslooptegoed?

Antwoord

Ja, in de periode waarin het levenslooptegoed wordt opgenomen voor de financiering van loonvervanging tijdens verlof mag pensioen worden opgebouwd. Het dienstverband blijft immers in stand. Wel moet rekening worden gehouden met artikel 19 van de Wet op de loonbelasting 1964, welk artikel de pensioenopbouw beperkt over diensttijd waarin het loon nihil of aanzienlijk lager is dan het gebruikelijke loon."

De pensioenopbouw mag dus doorlopen in de opnamefase van levensloop. Wie dat betaalt, is een kwestie van afspraken tussen werkgever en -nemer.

• Gerard Verveen

Onderstaand het antwoord dat ik van het ministerie heb gekregen:

“”Pensioenen zijn arbeidsvoorwaarden waarmee de overheid geen bemoeienis heeft. Het al dan niet voortzetten van de pensioenvoorziening/pensioenopbouw in de door u genoemde situatie, behoort tot de verantwoordelijkheid van de betreffende sociale partners

(werkgevers- en werknemersorganisaties). Ieder pensioenfonds heeft zijn eigen regels. Bij levensloopverlof blijft bij terugkeer de oorspronkelijke arbeidsovereenkomst in tact, maar vindt doorgaans geen loonbetaling plaats. Of in dat geval de pensioenopbouw wordt voortgezet is dus een zaak van sociale partners/pensioenuitvoerder. Soms zult u zelf maatregelen moeten treffen om een pensioentekort te voorkomen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar uw werkgever en pensioenfonds/-verzekeraar.“”

Het is dus zaak om vooraf maar afspraken te maken met de werkgever of deze bereid is om het pensioen door te betalen want anders loopt je pensioenopbouw nog een beste deuk op zo net voor je pensioendatum.

Dank aan allen die gereageerd hebben.

Gerard Verveen