gescheiden

• corry

kan iemand mij iets uitleggen,ik ben getrouwd geweest van 1963 tot 1984,in gemeenschap van goederen, mijn ex man was leeraar in het vak onderwijs ,en onlangs met de vut gegaan, nu is hij 65jaar, en heb ik mij laten vertellen dat ik recht zou hebben op een deel van het pensioen,ik heb geinformeerd bij het abp die zeggen, dat ik dat met hem moet regelen,dat zij daar geen partij in zijn, ik heb dat gedaan, zijn antwoord is, je bent nu getrouwd dus hebt inkomen,nu wil ik graag weten, of ik al die moeite moet doen voor misschien een paar euro,s, want ik heb geen idee wat de hoogte is van het bedrag.

vr gr

corry

• Paul

Op het moment van uw scheiding werd de waarde van pensioenrechten normaliter bij de verdeling van de huwelijkse boedel gedaan. Dit kon destijds op vele manieren worden vormgegeven, bijvoorbeeld door de waarde van het pensioen te verrekenen met andere vermogensbestanddelen uit de huwelijks boedel, afsplitsing van pensioenrechten of verrekening via een lijfrente.

Als dit niet is gebeurd, is (voor zover mij bekend) het recht om dit alsnog te vorderen niet verjaard. Dit blijkt onder meer uit een uitspraak van de Rechtbank Leeuwarden van 7 juni 2000. Om dit af te dwingen zult u via een advocaat moeten gaan procederen tegen uw man om alsnog een correcte verdeling van de huwelijske boedel te vorderen. Of dat het waard is, kan ik zo niet beoordelen.

Waar u sowieso wettelijk recht op houdt is, bij overlijden van uw ex-echtgenoot, het tot het moment van echtscheiding opgebouwde nabestaandenpensioen.

• corrie

vriendelijk bedankt voor u reactie.

corrie

• Money

Zou dat nu wel zo eerlijk zijn?

• george

Dat wettelijk recht op nabestaandenpensioen geldt pas vanaf het in werking treden Wet verevening pensioenen. Dat is dus pas vanaf 1 mei 1995