Pensioenvraag...

• T. van Vuuren

Hallo allemaal,

Een aantal vragen namens mijn vader;

Mijn vader is 61 jaar en heeft 27 jaar voor hetzelfde bedrijf gewerkt.

Vervolgens is hij werkenloos geraakt en heeft de afgelopen 9 jaren weer

voor een nieuwe werkgever in de Zorg gewerkt.

Hij denkt nu na over zijn pensioen en zou op zich wel minder willen werken.

Kan hij minder dagen (3) gaan werken zonder dat dit gevolgen heeft voor zijn

pensioen ?

Is er een mogelijkheid om met pensioen te gaan en vervolgens weer te gaan

werken voor zijn werkgever (klinkt mij niet logisch) ?

Hoeveel procent van zijn huidige salaris ontvangt hij als hij nu met pensioen gaat

en wat is verstandig?

Alle reacties zijn welkom ?

groetjes Taco

• xx

Taco,

minder werken heeft als consequentie dat er minder pensioen wordt verzekerd. De mate van mindering is afhankelijk of de pensioentoezegging is gebaseerd op het eindloonsysteem, middelloonsysteem of beschikbare premie.

Er zijn wel een paar mogelijkheden, echter zal moeten worden nagegaan of dit in het pensioenreglement is opgenomen:

- Deeltijdpensionering: gedeeltelijk met pensioen, gedeeltelijk werken;

- Demotie: bij deze constructie doet je vader een stapje terug qua functie en salaris, echter blijft het pensioen gebaseerd op het laatst bekende pensioengevend salaris.

Hoeveel procent je vader van het salaris als pensioen ontvangt is niet te zeggen. Hiervoor ontbreken de gegevens.

Wat verstandig is, is niet te zeggen (te typen ;)). Dit is afhankelijk van de prive-omstandigheden van je vader, wat je vader wil en wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot gedeeltelijke of vervroegde pensionering.

Met vriendelijke groet,