vervroegd pensioen

• Cees v.d.Bent

Ik ben 57 jaar, en werk al 35 jaar voor hetzelfde chemischbedrijf met een eigen pensioenregeling.

Tot 1 jan. was onze pensioen leeftijd 62 jaar, voor deze vervroegde pensionering hadden wij een z.g.n. PSR regeling.

Deze regeling was verplicht, de werkgever met een storting van 2% en de werknemer met 1%.

Daarnaast kon men nog vrijwillig in deze regeling storten voor pensioen verbetering of om voor je 62e weg te gaan.

Deze regeling is nu voor alle werknemers stopgezet, het verplichte gedeelte van werkgever en werknemer wordt gestort in het oudedagspensioen.

En het vrijwillige gedeelte mag men storten in de levensloopregeling of in het oudedagspensioen.

Vraag1.

Kan de werkgever het bovenstaande beslissen en worden mijn rechten hier niet aangetast.

Vraag2.

Als vraag 1 positief is waar kan ik dan het beste mijn vrijwillge bijdrage in storten.

Met vriendelijke groet,

Cees

• xx

Cees,

In het kader van nieuwe wetgeving op pensioenvlak wordt de pensioenleeftijd verhoogd tot 65 jaar. Dit per de datum 1 januari 2006.

Uit je bericht begrijp ik, corrigeer me als ik ernaast zit, dan de PSR-regeling een tijdelijke uitkering dekt over de leeftijdsperiode 62-65 jaar. De uitkering zal een tijdelijk ouderdomspensioen (=oudedagspensioen) zijn. Misschien betreft het ook een pre-pensioenregeling.

De nieuwe wetgeving stelt ook dat deze regeling niet meer toegezegd mag worden per 1 januari 2006. Hierop is een uitzondering: voor deelnemers ouder dan 55 jaar mag deze regeling wel worden voortgezet.

De werkgever kan inderdaad beslissen om de gehele vrijwillige regeling stop te zetten (= antwoord op vraag 1). Onder het voorbehoud dat de PSR-regeling wordt aangewend voor een pre-pensioenregeling of tijdelijk ouderdomspensioen, worden de opgebouwde rechten tot 1 januari 2006 niet aangetast. Zie hiervoor het reglement welke de PSR-regeling beschrijft.

Echter, je zou eens kunnen informeren naar de overgangsbepalingen voor deelnemers ouder dan 55 jaar. Wellicht kan de PSR-regeling voor je en misschien andere collega's, in stand blijven.

Antwoord op vraag 2: In de huidige pensioenreglementen is een bepaling opgenomen dat men eerder/later mag stoppen met werken. Consequentie hiervan is dat de hoogte van het ouderdomspensioen wordt herberekend aan de hand van tabellen. Je zou eens kunnen informeren wat je opgebouwde rechten op leeftijd 60 zijn en wat de uitkering van het ouderdomspensioen wordt.

Als blijkt dat de hoogte van het ouderdomspensioen tegenvalt, dan kun je de vrijwillige bijdrage aanwenden voor het ouderdoms- (en bijbehorend nabestaanden)pensioen. Het is dan niet onverstandig om te informeren hoeveel pensioen wordt verzekerd als je de vrijwillige bijdrage hiervoor aanwendt.

Qua levensloopregeling: ik heb hier nog niet veel zicht op. Ik hoor positieve en negatieve geluiden over de levensloopregeling. Wellicht kan de persoon bij jullie bedrijf die de pensioengegevens bijhoudt, of iemand anders, je meer informatie hierover geven.

Wellicht niet een geheel antwoord op je vragen, echter ik hoop dat bovenstaande een en ander heeft verduidelijkt.

Met vriendelijke groet,

• Money

Zelf sparen al dan niet belasting gunstig. Maar wil je dan zo graag stoppen met werken? Ik wrk al 42 jaar voor hetzelfede chemische bedrijk, en ga op 58.5 jaar over een paar maanden met pensioen. Nu blijf ik dan gewoon nog even doorwerken, de 45 jaar volo maken. Wel; dat mijn pensioen over een paar maanden dan start. Leuk de kers op de taart, de rozijn in de pudding. Broek optrekken en doorlopen, man vroeg met pensioen dan voel je je al snel een oud mannetje gereed voor het bejaardentehuis

• Cees v.d.Bent

Alvast bedankt voor je reactie, als ik het goed begrijp zou het geen probleem zijn de bestaande PSR regeling voor 55+ inclusief de oude fiscale voordelen voort te zetten?

m.v.g.

Cees

• xx

Cees,

Onder mijn eerder gemaakte veronderstelling betreffende de PSR-regeling (de inhoud van de regeling ken ik niet), is dit correct.

De werkgever is niet verplicht om mee te werken, echter bovenstaande is wellicht een punt om met je werkgever (misschien via de ondernemingsraad) te bespreken.

Met vriendelijke groet,