pensioen

• Jan

Vorig jaar hebben mijn toenmalige partner en ik ons samenlevingscontract beeindigd. Mijn vraag is: In hoeverre heb ik recht op een deel van het opgebouwde pensioen van mijn ex-partner en geldt dit alleen voor de duur van het contract of over de hele periode van samenwonen?

• Hans

Wat is er afgesproken bij het aangaan van de samenleving. En bij de beeindiging? In de wet pensioen vereffening bij echtscheiding die sinds 1995 geldt wordt uit gegaan van een verdelning van 50% van het op gebouwde pensioen in de huwelijkse periode. Samenleving wordt dikwijls als gehuwd gezien. Maar ook deze wet gaat er van uit dat u het zelf regeld het is zogenaamd regeling recht dat betekend dat men er van af mag wijken.

Dus wat is er afgesproken bij het uitelkaar gaan?

• xx

Jan,

Vervening van ouderdomspensioen is alleen van toepassing bij personen die of gehuwd waren of een geregistreerd partnerschap hadden. Het is niet van toepassing voor samenwonenden.

Wel kan er een recht op bijzonder nabestaandenpensioen zijn. De bepalingen hiervoor staan vermeld in het pensioenreglement van de ex-partner (en indien van toepassing, je eigen pensioenreglement).

Met vriendelijke groet,