Vraag: VUT+bijbaan, middelloon en resulterend pensioen

• Oscar C

Hoi allemaal,

Ik heb bij deze een paar vraagjes. Een familielid (64,5 jaar oud) heeft recentelijk een brief van het ABP ontvangen waarin ze even zijdelings vermeldde dat hij 2000 euro pensioen minder per jaar krijgt, als bij hun laatste voorspelling medio 2004.

Even zijn situatie:

- Hij is sinds 1996 in de VUT

- Zijn ‘eindloon’ in 2004 was 42.000 euro

- Hij werkt de afgelopen jaren 3 jaren bij (en is rond 2000 medegedeeld dat hij dit mocht, zonder aftrek van VUT, tot de grens van zijn originele salaris)

- Het loon van het niet voltijds (ongeveer 1 dag in de week) bijbaantje dat hij in 2004 en 2005 gehad heeft was 22.000 op jaar basis (dus als hij 100% zou werken).

Nu heeft dit familielid naar het ABP gebeld met de vraag wat de oorzaak van deze verlaging was maar kreeg een uitleg die hij niet begreep. Natuurlijk ga ik hier achteraan, maar ik hoopte dat iemand misschien op dit goede forum mij met een aantal vragen kan helpen, zodat ik wat beter beslagen ten eis kom.

Vraag 1) Ik snap dat sinds 1 januari 2004 er van eindloon naar middelloon is overgestapt voor pensioenberekeningen. Wat mij echter niet duidelijk is wat voor deze persoon gedurende 2004 en 2005 als middelloon geldt. Ik zou er vanuitgaan dat dat het VUT salaris, met daarbij opgeteld de bijbaan is. En niet alleen het (geextrapoleerde) salaris van de bijbaan. Temeer omdat over beide pensioen is afgedragen volgens mij. Uit mijn familielids verhaal leidde ik af dat de voorlichster van het ABP dit laatste beweerde

Vraag 2) Mocht dit toch wel het geval zijn dan kan dat mijn inziens nooit een verschil van 2000 op jaarbasis verklaren. want ik neem aan dat de complete middeloon berekening dan gaat als volgt: (41 dienstjaren * 42.000 + 2* 22.000) / 43 = +/- 41.000. Dat scheelt dus maar 2%. Dit kan nooit 2000 euro per jaar zijn. maar op een bedrag van 79% * 42.000 *2% = +/- 600 euro/jaar.

Hopelijk staan deze vragen ergens op en gaan ze niet te kort door de bocht.

Ik heb al het hele (?!?) internet afgezocht over de combinatie, VUT/bijbaan/middelloon maar kan het nergens echt goed vinden. Het ABP zelf heeft maar liefs 1! hele webpagina, met 4 paragrafen over het onderwerp… :-S

Alvast bedankt en complimenten voor de goede informatie op dit forum.

Oscar

• xx

Oscar,

Op de eerste plaats bedankt voor de complimenten.

Op de tweede plaats het familielid:

Uit je bericht begrijp ik dat de persoon sinds 1996 met de VUT is en dat tijdens de VUT-periode de opbouw van het pensioen blijft doorgaan. Hierbij ga ik uit van de veronderstelling dat de opbouw plaatsvindt op basis van de pensioengrondslag van 1996. Dit omdat er geen verdere werkzaamheden voor het bedrijf hebben plaatsgevonden waardoor er geen salarisstijgingen zijn.

Van belang is te weten:

1) Vindt pensioenopbouw tijdens de VUT-periode plaats op basis van de pensioengrondslag van 1996? Dit is wel gebruikelijk!!!

2) Is de omzetting van de pensioenregeling van eindloon- naar middelloonregeling ook van toepassing op VUT-ers? Zo ja, informeer eens naar de hoogte van de opgebouwde rechten van de eindloonregeling per 1 januari 2004. Verhoog dan de opgebouwde rechten met 2 jaren inkoop pensioen op basis van de pensioengrondslag van 1996. De inkoop van deze 2 jaren is: 2 * opbouwpercentage * pensioengrondslag (opbouwpercentage is bijvoorbeeld 1,75 of 2,00 of 2,25%).

3) Als het familid 1 dag in de week werkte en er heeft opname plaatsgevonden in de pensioenregeling of er heeft op individuele basis een pensioentoezegging plaatsgevonden, dan vindt pensioenopbouw plaats op basis van een parttime-percentage van 20% en niet op basis van een parttime-percentage van 100,00% (is full-time). Tenzij er bijzondere afspraken zijn. De hoogte van deze pensioentoezegging is afhankelijk van het feit of het een eindloon-, middelloon- of beschikbare premieregeling is. Waar dit pensioen is verzekerd is afhankelijk van de werkgever of de bedrijfstak waarin de werkgever zijn bedrijfsactiviteiten uitoefent. Het hoeft dus niet dat het (eventueel) toegezegde pensioen verzekerd is bij het ABP. Het kan ook verzekerd zijn bij een ander pensioenfonds of verzekeraar. Uitgaande van een pensioentoezegging, zul je dit pensioen buiten beschouwing moeten laten.

4) Helaas moet ik je meedelen dat je berekening niet klopt. Je vermenigvuldigd pensioen * dienstjaren en telt erbij op 2 jaren loon en deelt het geheel door de totale dienstjaren. Voor de berekening moet worden uitgegaan van pensioengrondslag(en).

Ik hoop dat bovenstaande voldoende informatie biedt om weer een stap verder te komen.

Met vriendelijke groet,