Prepensioen

• Peter

Beste lezers,

Als volkomen leek even het volgende.

Ben 3 jaar geleden gestopt met werken, heb wat geld mee gekregen van mijn werkgever, wat via een zg.Stamrecht is belegd.

Krijg iedere maand een toelage, echter de periode van de toelages loopt over een jaar af, ik ben dan 63 jaar, en moet nog 2 jaar overbruggen tot aan mijn pensioen.

Bij mijn oude werkgever heb ik een behoorlijk pensioen opgebouwd, wat ik op mijn 63e in kan laten gaan. Daarnaast heb ik wat spaargeld, waarmee ik de resterende 2 jaar tot aan mijn pensioen zou kunnen overbruggen zonder alvast gebruik te maken van mijn werkgeverspensioen.. Mijn vraag is wat kan ik het beste doen mijn werkgeverspensioen in laten gaan op mijn 63e jaar of pas op mijn 65e wat betekent dat ik dan 2 jaar lang van mijn spaargeld moet leven, maar dan op mijn 65e een hogere uitkering werkgeverspensioen ontvang.

Vr.Gr.

Peter

• Hans

Beste Peter,

Vraag aan je pensioenfonds een opgeven van de beide mogelijkheden, immers het opgebouwde bedrag wordt niet groter en kan maar een keer uitgegeven worden.

Als het goed is kan jou pensioenfonds uitrekenen wat je oudedagspensioen wordt bij ingaan op 63 en op 65 jarige leeftijd.

Als het uberhoupt nog op 63 kan ingaan, je bent niet meer indienst van je werkgever. Het is namelijk het pensioenfonds dat bepaald of en wanneer zij uitbetalen.

Gr. Hans