werkgeversdeel pensioenpremie

• Frank

Geachte heer/mevrouw,

Ongeveer een half jaar geleden ben ik afgestudeerd en ik was één van de gelukkigen om meteen een baan te hebben gevonden. Ik heb nu een jaarcontract getekend met eventueel straks de kans op een vaste baan. Er werd mij echter na enige tijd gevraagd een contract te ondertekenen waarbij ik afstand doe van de pensioenregeling. Toch heb ik altijd begrepen dat de werkgever verplicht is bij te dragen aan mijn pensioen, hetgeen bij mij dus niet gebeurt; ik kan geen werkgeversbijdrage voor pensioen terugvinden op mijn loonstrook.

De brief die ik zou moeten ondertekenen in beknopte weergave:

?Ondergetekende verklaart hierbij uitdrukkelijk en zonder voorbehoud af te zien van toetreding tot c.q. beëindiging als deelnemer van de door ???.. te ????.. voor haar personeel getroffen pensioenregeling, hoewel hij/zij ingevolge het pensioenreglement in aanmerking komt en aan de gestelde voorwaarden voldoet.?

Vervolgens eenzelfde soort stukje over de echtgenote/partner die tevens afstand doet als ik zou komen te overlijden.

?Mocht ondergetekende op enig moment alsnog besluiten aan de pensioenregeling te gaan deelnemen, dan zullen de daaruit voortvloeiende rechten slechts betrekking hebben op de periode, welke ligt tussen het alsdan toetreden tot bedoelde regeling en de pensioendatum of de eerdere datum van beëindiging van het dienstverband?

Ondergetekende is bekend met het feit dat toetreding tot de pensioenregeling in de toekomst afhankelijk is van (medische) acceptatie door de uitvoerder van de pensioenregeling en tevens aanmelding behoeft via de werkgever.?

Deze brief dien ik te ondertekenen. Is het verstandig dit te ondertekenen, of kan ik mijn werkgever verplichten mij toe te laten treden tot de pensioenregeling. Mijn overige collega?s die een vast contract hebben waren niet verplicht dit contract te ondertekenen, alleen ik en een andere collega met een tijdelijk dienstverband. Ik werk als inkoper in de veterinaire farmacie.

In de hoop een beetje duidelijkheid te krijgen, dank ik bij voorbaat.

Met vriendelijke groet,

Frank

• Hans

Pensioen regelingen zijn meestal in de CAO geregeld, kijk wat er daar staat. Afhankelijk van wat er daar staat is het een vrij onderhandelbaar stuk van de beloningsstructuur.

• Jeroen

Niet tekenen! Ik heb uw verhaal even doorgelezen en het komt op mij over als een truc om onder de wet gelijke behandeling uit te komen;

Werknemer jaarcontract > afstand laten tekenen?

Vast contract wel deelname pensioenregeling. Werkgever is u overigens verplicht een pensioenregelement ter inzage te verstrekken. Wat is de toetredingsleeftijd?

wachttijd?

• xx

Frank,

Inderdaad niet tekenen. De werkgever is bij wet verplicht om iedereen aan te melden als er een pensioentoezegging heeft plaatsgevonden.

Daarnaast is er wetgeving welke stelt dat er geen onderscheid mag worden gemaakt tussen tijdelijke en vast contract, is wet gelijke behandeling.

Wel is uw leeftijd van belang bij de aanmelding. Het kan zijn dat u nog niet voldoet aan de voorwaarden voor opname in de pensioenregeling. Hierbij is de leeftijd van belang. Stel dat de opname-leeftijd 25 jaar is en u bent jonger dan 25 jaar, dan vindt er geen opbouw van pensioen plaats.

Heeft u een partner en doet u afstand van het pensioen door middel van de afstandsverklaring, dan zal er geen nabestaandenpensioen worden verzekerd. Bij de aanmelding zal er wel nabestaandenpensioen worden verzekerd.

Het niet terugvinden van ingehouden pensioenpremie op de salarisstrook is niet noodzakelijk. Het kan namelijk zijn dat de werkgever de volledige pensioenpremie betaald en geen eigen bijdrage verlangt van de werknemer.

Concluderend: niet tekenen en vragen of de aanmelding heeft plaatsgevonden.

• Simon Kabelfoon

Bovendien, wat gebeurt er na dat jaar (en vast contract) bij aanmelding?

Juist, toetredingseisen (verzekeraar verlangt medische waarborgen, wat indien….???).