Behoud pensioen prognose

• Peter

Hallo,

Daar de fiscus geen bijdrage meer levert aan de premie van de Pre-pensioenopbouw

van de werkgevers kan het uiteindelijke pensioen wat nog opgebouwd moet worden lager uitvallen als de werknemer/werkgever dit niet repareerd.

Zijn er al mogelijkheden bekend dan behalve levensloop om deze reparaties uit te voeren en gevallen bekend waarbij het tot een rechtzaak kwam tussen werknemers en hun werkgever?

• Simon Kabelfoon

Mij geen rechtszaken bekend.

Wel erg veel reparaties, waarbij bijvoorbeeld een AOW-franchise zo ver mogelijk wordt verlaagd, opbouwpercentages worden opgerekt e.d. (en wanneer er nog budget overblijft verlaging van werknemersbijdrage).

• Paul

Hoewel ik snap wat u bedoelt, formuleert u het volgens mij verkeerd. Het pensioen wordt niet lager door langer door te werken hoor, maar hoger (en later ingaand). Wat u kennelijk bedoelt is hoe men probeert vervroegde pensionering (dus voor 65 jaar) toch mogelijk te maken. De meeste bedrijven die ik ke, doen dit door het pensioen op 65 zodanig te verhogen, dat er een “overschot” ontstaat wat kan worden gebruikt voor vervroegde pensionering. Binnen de fiscale marges is pensionering voor 65 overigens best wel mogelijk, mits men maar onder de op zich ruime grenzen blijft.

Uw vraag omtrent een rechtszaak is me onduidelijk. Wilt u tegen uw werkgever gaan procederen omdat die zich aan aangepaste wetgeving houdt?

• Peter

Dank voor de reacties!