emigratie USA: afkopen of laten staan?

• Bart

Hallo,

Ik ben officieel en blijvend naar de USA geemigreerd. In Nederland heb ik nog bij twee fondsen (ABP en een verzekeraar) enkele pensioenaanspraken van ca. 7500 euro.

Nu is waardeoverdracht voor mij uitgesloten aangezien ik zelfstandfig ondernemer ben.

Afkopen kan, maar dan betaal ik uiteraard belasting:

- nu in NL;

- straks nogmaals in de USA nadat ik de afkoopwaarde in mijn nieuwe pensoenregeling stort, op moment van uitbetalen.

Mijn vragen zijn dus:

A. Is het wijs om af te kopen en alles onder te brengen in mijn nieuwe regeling in de usa;

- is er een mogelijkheid dadelijk in NL nog belastingteruggave voor 2006 te krijgen over de ingehouden belastingen? (ik heb verder in NL geen andere inkomsten meer)

- (daarbij houd ik ook nog rekening met een nog steeds gunstige USD-EURO wisselkoers)

B. Of is het voordeliger en verstandiger alles gewoon in NL te laten staan?

Ik zoek een ‘rule of the thumb’ die voor deze belasting ‘dummie’ begrijpelijk is.

Iedereen vast bedankt voor zijn / haar suggesties.

Gr.,

Bart

• xx

Bart,

Helaas moet ik je meedelen dat afkoop van pensioenrechten in deze situatie niet is toegestaan. Reden hiervoor is gelegen in het feit dat de pensioenaanspraken boven de Nederlands wettelijke toegestane afkoopgrens liggen. De afkoopgrens voor 2006 bedraagt om en nabij de € 730,- bij emigratie.

Nu weet ik niet of er ook kleine pensioenaanspraken bij zijn. Met klein bedoel dat de verzekerde pensioenaanspraak kleiner is dan ongeveer € 365,-. Deze zou je kunnen afkopen. Hierbij is de reden voor afkoop emigratie.

Je hebt het over het storten van de afkoopwaarde in je eigen pensioenregeling. Technisch gezien is er dan sprake van waarde-overdracht. Omdat je zelfstandig ondernemer bent is dit inderdaad niet mogelijk, althans als de pensioenaanspraak hoger is dan € 365,-.

Daarnaast weet ik, dit naar aanleiding van een praktijkgeval, dat waarde-overdracht naar de USA (bijna) onmogelijk is, vanwege de specifieke eisen gesteld door De Nederlandse Bank (voormalige Pensioen- en Verzekeringskamer).

In deze situatie kan ik niet anders aanbevelen dan het pensioen in Nederland te laten staan. Op pensioendatum zullen zij contact met je opnemen. S.v.p. wel het woonadres doorgeven, anders kunnen ze je niet traceren.

Succes met je ondernemerschap en met vriendelijke groet,

• Bart

Dank je wel voor de waarschuwing.

Het ABP heeft overigens vrolijk een afkoopvoorstel voor 2500 euro gestuurd onder vermelding ‘emigratie’. Je zou van hen toch zeker bekendheid met de wettelijke regels veronderstellen en daarmee ook een ‘bescherming’ van hun klanten.

Ook mijn andere pensioenverzekeraar meldde mij geen enkele beperking.

Dank zij jouw waarschuwing kom ik nu niet in de problemen met de Belastingdienst.

Groet,

bart

• xx

Bart,

Als ABP een afkoopwaarde opgeeft van € 2.500,-, dan is de pensioenaanspraak, ik spreek over het ouderdomspensioen, kleiner dan € 365,-.

Bij het berekenen van de afkoopwaarde wordt gebruikt gemaakt van tabellen. De afkoopwaarde is gelijk aan de verzekerde pensioenaanspraak (rente) * het tarief behorende bij de leeftijd op de berekeningsdatum.

Een ander aspect is het volgende, welke wellicht interessant is: is er sprake van een indexatieregeling op de opgebouwde pensioenaanspraken. Als dit zo is, dan wordt het pensioen, afhankelijk van hoe de indexatieregeling is beschreven, (jaarlijks) verhoogd (hoeft niet altijd het het geval te zijn).

Bovenstaande in overweging nemende kun je dan ook besluiten om het pensioen in Nederland te laten staan en op de pensioendatum welke op de polis staat, te laten uitkeren.

Een andere vraag is of er sprake is van een pensioenaanspraak, is periodieke uitkering, of een pensioenkapitaal.

Met vriendelijke groet,

• xx

Herstel: pensioenaanspraak kleiner dan € 730,- (bij emigratie is de grens voor afkoop pensioen 2 * wettelijke afkoopgrens).

M.vr.gr,

• Bart

Ah okay, het is me nu helemaal duidelijk. Dank wederom.

En als ik nu toch tot afkoop besluit, komt de belastingafdracht door de pensioenverstrekkers dan nog in aanmerking voor belastingteruggaaf? Ik heb nl. verder geen andere inkomsten in NL in 2006.

• xx

Bart,

Helaas. Pensioen is in Nederland tijdens actief dienstverband opgebouwd. Over de ingehouden pensioenpremie is destijds geen loonbelasting betaald. Bij uitkering of afkoop van het pensioen wordt dan loonbelasting (loonheffing) ingehouden.

De ingehouden loonbelasting wordt niet teruggegeven. Deze gaat naar de Nederlandse Staat.

Met vriendelijke groet,

• Bart

helemaal duidelijk!

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoorden.

Ik overweeg het gewoon te laten staan, even checken of het idd. om geindexeerd pensioen gaat.

Groeten,

Bart