pensioen eerder uitkeren

• Boudewijn

Hallo, Ik ben een man van 33 jaar. Ik ben sinds september 2005 werkloos. Daarvoor werkte ik 2 jaar voor een bedrijf en weer daarvoor voor diverse uitzendbereau's. Financieel trek ik het niet meer, ik heb een koophuis (gekocht in 2004) en de schulden stapelen zich op. Het enige dat ik kan bedenken is mijn opgebouwde pensioen nu te laten uitkeren. Het pensioenfonds van mijn laatste werkgevers is makkelijk te achterhalen, maar de andere zijn mij een raadsel. Wie kan mij helpen? En bestaat er zo'n mogelijkheid om je pensioen nu al te innen?

• Simon Kabelfoon

U zult de opgebouwde waarde (die met een beperkt aantal dienstjaren niet al te groot zal zijn) sowieso niet in een keer uit kunnen laten keren.

Achterhale waar uw overige pensioenrechten liggen is wellicht mogelijk wanneer u iets meer te kennen geeft waar/welke branche u werkzaam bent geweest.

• LZ

Beste Boudewijn,

Eerdere ingang van je pensioen is fiscaal mogelijk maar de mogelijkheid moet ook zijn opgenomen in het pensioenreglement; werkgever en pensioenuitvoerder moeten dus instemmen met je verzoek. Let wel, van een ouderdomspensioen dat pas op leeftijd 62 zou in gaan hou je bij ingang vanaf leeftijd 33 slechts ca. 20% over. Afkoop van pensioen is niet mogelijk tenzij het bij ingang kleiner blijkt dan ca. € 360,- per jaar (stand 2006); maar ook dan moet je wachten tot de oorspronkelijke ingangsdatum. Pas trouwens wel op de dekking voor het nabestaandenpensioen!

Groet.