Pensioenvoorziening te hoog

• Maarten K.

Hallo,

mijn pensioenvoorziening in mijn BV is te hoog. Ik heb een pensioenberekening laten uitvoeren en de berekende noodzakelijke voorziening voor mijn ouderdomspensioen en tijdelijk overbruggingspensioen is zo ongeveer 90.000 EUR lager dan ik nu gereserveerd heb.

Dit schijnt te komen enerzijds door het vervallen van leeftijdsterugstelling en anderzijds door voorheen niet, en nu wel rekening te houden met nieuwe Witteveen-wetgeving omtrent de indexatie in de externe pensioenrechten.

Ik wil eigenlijk niet de vrijval van mijn pensioenvoorziening voor mijn kiezen nemen in de vennootschapsbelasting. Weet iemand een oplossing?

M.K.

• Jeroen

Weet niet hoe dicht u bij de fiscale maxima zit. Er is toch vast wel een adviseur die u hiermee geholpen heeft?

• Simon Kabelfoon

Zonder concrete gegevens wordt het wel erg lastig om op dit prikbord “even” het antwoord te redigeren.

Wie heeft die laatste berekening gemaakt? Is dat met min-of-meer standaard-software en is daarin een standaard-berekening mee gemaakt of is er een echte pensioenadviseur aan de slag geweest.

Kortom, hoe zeker is het, dat u een te hoge reservering heeft staan?

Het loont wellicht de moeite om een echte pensioenadviseur het nodige spitwerk te laten verrichten (dat kost dan ongetwijfeld een paar honderd Euri, maar spaart u wel het een en ander uit wanneer u het overschot aan uw winst moet toevoegen).

Het feit, dat u vraagt om mogelijke oplossingen doet vermoeden, dat er nu geen adviseur van enig kaliber aan de slag is geweest (want die had u de antwoorden dan ook kunnen geven of kunnen opmerken waardoor het overschot is ontstaan).

Ik geef u in overweging om een adviseur van Akkermans & Partners of een geassocieerde van die club te consulteren.

• Paul

Als er vrijval van de voorziening dreigt door het wegvallen van de leeftijdsterugstellingen en het niet langer hanteren van de premiemethode voor de waardering, kan de voorziening bevroren op de balans blijven staan, totdat de voorziening volgens de nieuw voorgeschreven berekeningsmethodiek de oude bevroren stand heeft ingelopen.

• xx

En, als dit is toegestaan, reserveren op basis van een maximaal 4% samengesteld stijgend (tijdelijk) ouderdoms- en nabestaandenpensioen.

• Paul

Beste xx,

Volgens mij werkt dat niet. Art 3.27 Wet IB2001 verbiedt het nemen van nog niet reeds uitgekeerde of inverdiende indexatie. Bovendien is dat dan ook nog eens maximaal 3%, niet 4%.

Indexatielasten kun je dus fiscaal alleen maar opvoeren, nadat ze bij middelloon in de opbouwfase zijn bijgeschreven, of in de uitkeringsfase (bij ieder pensioensysteem) zijn uitbetaald. Bovendien hoef je geen vrijval te nemen door de “bevriezing”.

Kort samengevat: Maarten K. maakt zich zorgen om niets. Art. 31d Wet VPB zorgt dat vrijval niet hoeft plaats te vinden.